De kracht van de Zien! leerlingvragenlijsten

Categorie: ParnasSys, Anders Volgen, Rapportages, ZIEN!

Gepubliceerd op:

De leerlingvragenlijsten van Zien! worden inmiddels door een paar duizend scholen gebruikt. Maar wat is nu de kracht van deze vragenlijsten?

Bertine vertelt je in haar blog meer over de veelzijdigheid van de vragenlijsten. Zo lees je over de meerwaarde voor leerkrachten en leerlingen én hoe je de vragenlijsten kunt inzetten voor het monitoren van de sociale veiligheid.

Meer inzicht in sociale vaardigheden

Herken je het dat observaties van leerlingen je niet álle informatie opleveren die je graag zou willen hebben als leerkracht? Beleving van veiligheid en het beeld dat een leerling van zichzelf heeft over de sociale vaardigheden, geeft waardevolle informatie. Met de Zien! leerlingvragenlijst vraag je hen zelf wat ze vinden en wat ze wel en niet fijn vinden.

Dit geeft je de mogelijkheid om je onderwijs nog beter af te stemmen op hun behoeften. De resultaten van de vragenlijsten geven je veel input over passende activiteiten en begeleiding. Daarnaast vormt het mooie input voor gesprekken met leerlingen over wat ze willen gaan leren en hoe ze dat doen. Steeds meer scholen hebben ontdekt hoe gesprekken met (groepen) leerlingen de intrinsieke motivatie tot ontwikkelen vergroot!

Opbrengsten Zien! vragenlijsten

Kant-en-klare vragenlijsten

Juist ook voor jonge leerlingen adviseert de inspectie om als school te kijken wat er mogelijk is om hen óók te bevragen. Zien! biedt diverse leerlingvragenlijsten aan zodat alle leerlingen op je school zo waardevol mogelijk bevraagd kunnen worden.

De diverse varianten van de leerlingvragenlijsten zijn:

  • Een digitale versie voor groep 5-8 van het regulier onderwijs (ook bruikbaar voor s(b)o als leerlingen een ontwikkelingsniveau van minimaal 9 jaar hebben)
  • Een versie voor het (voortgezet) speciaal onderwijs: eenvoudiger vragen, overzichtelijke layout, eventueel een variant waarbij de vragen in picto-vorm worden aangeboden, duidelijke presentaties om de vragenlijst begeleid af te nemen en de leerlingen te helpen zich de juiste context voor te stellen (versie voor bovenbouw basisonderwijs en versie voor vso)
  • Een versie voor leerjaar 1-3 (gestructureerd interview) en voor leerjaar 3-4 (boekje met vragen), aan de hand van tekeningen van Dagmar Stam 

Voldoe zónder extra moeite aan de wettelijke eis

Tot slot kun je zónder extra moeite, met de resultaten voldoen aan de verplichting van het monitoren van de sociale veiligheid. Dit is een wettelijk eis: de inspectie inventariseert of iedere school hier aan voldoet. Hoe werkt dit dan? Wanneer je in ParnasSys beheer aangeeft dat je toestemming geeft, worden de resultaten van je school aan de inspectie ter beschikking gesteld.

Let wel op: deze toestemming dien je jaarlijks opnieuw te geven. Wil je dus dit jaar de resultaten (weer) laten doorsturen, dan moet je (opnieuw) aangeven dat je dit wilt. Meer informatie hierover vind je op het kennisportaal. 

Wil je meer weten over de Zien! vragenlijsten?

Klik hier om extra begeleiding te krijgen van de ParnasSys Academie om de mogelijkheden van de leerlingvragenlijsten optimaal te benutten.

Klik hier voor meer informatie over Zien!

Klik hier om meer te lezen over de leerlingvragenlijsten voor groep 5-8.

Bertine

Onderwijsadviseur ParnasSys Academie

  • Blijf op de hoogte!

    Elke maand Pim & Lonneke in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

  • Nieuwe tips van Mark!

    Elke maand geeft Mark tips om jou door het schooljaar te helpen.

  • Makkelijker het OSO-dossier klaarzetten

    In deze blog vertellen we je over de werkwijze waarmee je in drie eenvoudige stappen het OSO-dossier klaarzet en inzage geeft aan ouders/verzorgers.