Ervaringen van onderwijsadviseur Bert met online cursussen

Net als iedereen moet je als onderwijsadviseur behoorlijk schakelen. Je hebt allerlei afspraken staan die niet door gaan vanwege de maatregelen. Maar wat blijkt? Als je de deelnemers voorstelt om op dezelfde tijd de cursus online door te laten gaan, zien de meeste mensen dat wel zitten.

Net als iedereen moet je als onderwijsadviseur behoorlijk schakelen. Je hebt allerlei afspraken staan, maar die lijken dan niet door te gaan omdat je niet meer naar de scholen toe kunt. Maar wat blijkt? Als je de deelnemers voorstelt om op dezelfde tijd de cursus online door te laten gaan, zien de meeste mensen dat wel zitten. Lees hieronder mijn eerste ervaringen met cursus geven en overleggen via Microsoft Teams.

Vooraf en starten

Het begint dan met het uitnodigen van de deelnemers. Dat doe ik via de agenda van Outlook met de knop 'Microsoft Teams-vergadering', want dan kun je de emailadressen van externen er in een keer in plakken. (als de deelnemers elkaar mailadres niet mogen zien, krijgen ze een mail met de link). In die uitnodiging vertel ik wat de bedoeling is en ik geef door dat er vooraf niet persé iets geïnstalleerd hoeft te worden (we raden het wel aan: de app Microsoft Teams is gratis beschikbaar). Vlak voordat de cursus begint is op de link 'Deelnemen aan Microsoft Teams-vergadering' in de mail klikken voldoende. De cursisten klikken op ’Deelnemen’ en ze zijn ’binnen’. Als het voor deelnemers de eerste keer is, volgen er in de praktijk wat standaardvragen en kreten, zoals ’hoor je mij?’ en ’ik zie niets, jullie wel?’

Net-etiquette

Dan spreek ik als eerste met de deelnemers een zogenaamde ‘net-etiquette’ af. En dat is: “zet in de menubalk je camera en microfoon uit en zet de chatfunctie aan”. Daardoor wordt het rustig op de achtergrond en raakt de internetverbinding niet overbelast. Vervolgens begint de cursus: ik stel vragen of leg dingen uit. De PowerPoint of mijn bureaublad heb ik daarbij gedeeld. Mensen geven in de chat aan dat ze een vraag hebben. Een opmerking kan ook. Soms nodig ik iemand uit de microfoon aan te zetten en erin te komen om de vraag mondeling toe te lichten of de reactie toe te lichten.

Afwisseling

Bij een hele studiedag werk ik in blokken van een uur en neem steeds ruime ‘pauzes’, bijvoorbeeld van een uur of vijf kwartier. Ik geef vaak een kleine opdracht om in die pauze aan te werken. Dan verbreekt iedereen de verbinding. Na een uur komen ze weer terug. We hebben het even over de opdracht en dan ga ik verder met de inhoud.

Opname om terug te kijken

Verder maak ik een opname van de hele presentatie: van alles wat gezegd, getoond en geschreven wordt. Dit vertel ik vooraf in verband met de AVG. Zo’n opname is dan later te bekijken door iemand die er niet was, of iemand die het allemaal nog een keer wil zien en horen.

Ervaringen deelnemers

Na afloop heb ik al veel mooie reacties gehad. Men is blij dat het door kon gaan en geeft aan dat het op deze manier prima te doen is. Van collega’s hoorde ik dat deelnemers blij waren met de heldere uitleg, dat de afwisseling tussen luisteren, in groepjes aan de slag gaan, en vragen stellen / reageren na in de chat te hebben aangegeven dat je wat wilt zeggen goed werkt. Het vraagt even discipline, maar de tijd wordt heel effectief besteed.

Terugblik onderwijsadviseur

En persoonlijk: voor mij als onderwijsadviseur is het topsport, want je moet voortdurend scherp zijn en steeds schakelen tussen beeld en geluid. Daar staat tegenover: ik hoef niet te reizen en dat scheelt dan soms uren per dag. Dus tussendoor kan ik even koffie pakken, de krant lezen en een rondje in de tuin doen.

Ik hoop natuurlijk dat ik de cursisten weer fysiek kan gaan ontmoeten, maar gegeven de huidige situatie vind ik dit zo een prima oplossing!

Kijk hier voor ideeën voor onderwijs op afstand.

Bert van der Mel

Onderwijsadviseur

Driestar onderwijsadvies

De ParnasSys Academie van Driestar onderwijsadvies biedt scholingen en begeleiding op maat voor het gebruik van ParnasSys en aanvullende modules.