ParnasSys-gebruiker aan het woord

Categorie: ParnasSys, Nieuws

Gepubliceerd op:

‘Ik hoor regelmatig gemopper over moeilijke ICT-programma’s in het onderwijs. Aan het begin van mijn carrière schreven wij alle rapporten met de hand. Na elke toets vulden we de scores met de hand in op een scoreformulier van de methode. Daarna telde je de scores bij elkaar op, deelde dit en zo kreeg je het rapportcijfer. Dit gaat nu automatisch en dat levert tijdswinst op. Zo zijn er meer ICT-functies vanuit bijvoorbeeld ParnasSys die ons werk veel makkelijker maken. Ik hoop dat meer mensen dit gaan zien en omarmen.’

Naam:                   Haitske Dantuma

Functie:                 ICT-coördinator en leerkracht

Gebruikt:               ParnasSys, Parro, Ouderportaal en Zien!

Werkzaam op:      Cees Wilkeshuisschool Deventer (27 medewerkers/185 leerlingen)
                                De Wizard Deventer (47 collega’s/480 leerlingen)

 

Computerkast openschroeven

‘Naast lesgeven regel ik van alles op het gebied van ICT. Ik doe bijvoorbeeld onderzoek naar digitale verwerking van de lesstof, maar zorg er ook voor dat een kapot touchscreenbord gemaakt wordt. Heel af en toe schroef ik zelfs een computerkast open om iets te maken. Het is een heel veelzijdige baan.

We gebruiken ParnasSys sinds 2008. Vanuit de Stichting Openbaar Primair Onderwijs hebben we toen in één keer de overstap gemaakt. Alle leerkrachten en de directie werken ermee. Zo gebruiken we de administratieve functies voor het inschrijven van leerlingen, uitwisselen met BRON en verwerken van wijzigingen van ouders. Leerkrachten voeren de methodetoetsen en gespreksverslagen in en schrijven rapporten. De IB’er uploadt IQ-onderzoeken, logopedische verslagen en vergelijkt toetsresultaten. De leerkrachten van groep 8 zetten ook OSO klaar. Ik geef ze hier de rechten voor.’

Centrale aanspreekpunt

‘Als leerkrachten ergens tegenaan lopen in ParnasSys, komen ze altijd eerst bij mij. Als ik het ook niet weet, benader ik de helpdesk. Verder voer ik gegevens van nieuwe collega’s in en beheer het digitaal rapport: ik stel de rapportperiodes in, koppel toetsen, voer nieuwe methodetoetsen in, enzovoort. Ook zet ik modulen open voor ouders en help ze met inloggen als dat niet lukt.’

Alles op één plek

‘Het voordeel van ParnasSys is, dat alles op één plek staat. Ook het uitdraaien van het digitaal rapport en andere rapportages maakt documenten met de hand schrijven overbodig. Minder handig vind ik het feit dat als een ouder iets aanpast in het Ouderportaal, ik die correcties over moet typen. Een goedkeuring zou voldoende moeten zijn. Daarnaast lijkt me één inlog voor Parro en het Ouderportaal, of zelfs één app, beter. En Schoolkassa mag wel wat gunstiger geprijsd.’

Tijdlijn Parro

‘Een goede tip is om de tijdlijn van Parro in de gaten te houden. Hier staan echt leuke ontwikkelingen op. Deze tijdlijn mag nog wel wat gemakkelijker te vinden zijn. Misschien kunnen we hierover af en toe een mailtje krijgen? Verder is de service bij ParnasSys goed. De servicedesk helpt me altijd snel verder. ParnasSys blijft verbeteren en ontwikkelen en luistert goed naar de wensen vanuit het werkveld.’

Vraag van Haitske aan de volgende Gebruiker aan het woord:
‘Hebben jullie de methodetoetsen en niet-methodetoetsen (of een van beide) open of dicht staan voor ouders? Waarom deze keuze en wat is jullie ervaring hiermee?’