Gouden weken: Benut PCM en Zien!

Categorie: Zien!, Oudercommunicatie, ParnasSys, Nieuws, Anders Volgen

Gepubliceerd op:

Bij de start van het nieuwe schooljaar stond je klaar om de leerlingen te ontvangen. De ontdekkingsreis met je nieuwe groep is begonnen. Je maakt contact met je leerlingen. Hoe kun je daarbij de zes ‘brillen’ van PCM gebruiken om ieder kind te bereiken?  

Ik stond er bij elke start van het nieuwe schooljaar. Nieuwsgierig en verwachtingsvol.  Klaar om mijn leerlingen te ontvangen. Wie komen er binnen én hoe komen ze binnen? De ontdekkingsreis met mijn nieuwe groep kon beginnen. Ik was er klaar voor. Alles voorbereid. En mijn eerste behoefte was contact maken met mijn leerlingen. Hen zien én ontmoeten!

De gouden weken

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker voor de groepsvorming aan het begin van het schooljaar. De eerste weken van het schooljaar zijn goud waard om de basis te leggen voor een positieve sfeer in de klas. Samenwerken aan een positieve groep vraagt om investeren in relatie. Want zonder relatie geen prestatie toch? De eerste weken van het cursusjaar vraagt dit volop tijd, aandacht én bereikbaarheid.

Je creëert bewust lesmomenten waarop leerlingen elkaar en jou beter leren kennen. Momenten waarop ze zichzelf mogen laten zien in alle diversiteit en veelkleurigheid. Je ontdekt kwaliteiten en ziet worstelingen.  Er zijn momenten van saamhorigheid en momenten waarop de spanning binnen de groep stijgt. En jij als leerkracht? Jij observeert én bent bereikbaar.

Bereikbaar zijn én bereiken

Inderdaad… jij als leerkracht bent bereikbaar voor alle leerlingen. Voor jou is het de uitdaging om samen met je groep een veilig leer- en leefklimaat te creëren. Je verlangen? Een hoog welbevinden voor elke leerling zodat er ruimte is om te leren.  Dat vraagt niet alleen om bereikbaar zijn, maar ook om actief bereiken. Contact maken door aan te sluiten bij elke leerling.

Het Process Communication Model® reikt ons een praktische tool aan voor het maken van contact. Zes verschillende brillen waardoor wij naar de wereld om ons heen kunnen kijken. Deze brillen helpen je om in alle diversiteit contact te maken en daardoor elke leerling te zien en te ontmoeten. Juist bij die leerling waarbij jij ervaart dat contact maken niet vanzelf gaat.

Investeren in relatie

Wanneer je gebruik maakt van de zes verschillende brillen om naar de wereld om je heen te kijken, investeer je in de relatie met jouw leerlingen.

  1. Kijk eens door de bril van gevoelens en je ervaart de wereld om je heen door middel van gevoel. Je kunt contact maken door te zeggen: ‘Wat vind ik het fijn om te zien hoe jij zorgt voor Daan, een nieuwe leerling in onze klas.’
  2. Kijk eens door de bril van meningen. Je vormt je snel een waardeoordeel over de informatie die je krijgt. Wil je contact maken? Vraag naar de mening van jouw leerlingen over het nieuw ingerichte schoolplein.
  3. Kijk eens door de bril van gedachten en dat levert je veel feiten en informatie op. Contact maken doe je door vragen te stellen die aanmoedigen tot logisch nadenken. ‘Welke mogelijkheden zie jij om dit probleem op te lossen?’
  4. Kijk eens door de bril van in-actie en je ervaart de wereld om je heen door middel van reflectie. Wil je contact? Geef me tijd en ruimte om te reflecteren en nodig me uit om mijn beeld met jou te delen.
  5. Kijk eens door de bril van actie en je waardeert initiatief. Je wilt ervaren én ondernemen. Bied je leerlingen uitdaging, spanning en actieve werkvormen. Contact verzekerd! Klaar voor de start…!
  6. Kijk eens door de bril van reactie en je reageert met voor- en afkeuren op mensen en situaties om je heen. Wil je contact met mij; gebruik je humor en geef ruimte voor mijn creativiteit. Dat vind ik echt Vét!

Opbrengst

Na de gouden weken komt het moment dat de vragenlijsten van Zien! kunnen worden ingevuld. We kijken door de bril van Zien! Wat is de opbrengst van je investering in relatie als je kijkt naar welbevinden en betrokkenheid? Wat zie jij en wat beleven de leerlingen? Sta stil, en zoom in op de kwaliteit van het contact. Tussen jou en de leerlingen. Na deze periode van investeren, mag je stilstaan bij de opbrengst. Om vervolgens je reis met je groep samen te vervolgen.

Klaar voor de start…? Geniet deze weken van de ontdekkingsreis met jouw groep. Geniet van wat je ziet en maak contact. Met elke leerling. Ik garandeer je: het worden gouden weken!

Alice Methorst

Onderwijsadviseur

Driestar onderwijsadvies

De ParnasSys Academie van Driestar onderwijsadvies biedt scholingen en begeleiding op maat voor het gebruik van ParnasSys en aanvullende modules.