Leerling groep 3: “Wanneer gaan we spelen, juf?”

Categorie: Sociaal-emotioneel, Jonge kind, Leerlijnen, Anders Volgen, Zien!

Gepubliceerd op:

Sta jij voor groep 3? Dan heb je dit schooljaar deze vraag vast al gehoord: “Juf, wanneer gaan we spelen?” In spel zie je vaak hoge betrokkenheid bij kinderen; tijdens het werken is dat soms nog best lastig. Leerlijnen groep 3 helpt je om door spel betrokkenheid te vergroten én doelgericht te werken.

Veel kinderen zijn na de zomervakantie nieuwsgierig het lokaal van groep 3 binnen gestapt. ‘Waar staat mijn stoel?’ ‘Wat zit er in mijn potlodendoos?’ Wat kunnen ze blij worden van een eigen schriftje. Een nieuwe fase voor kinderen die na de zomervakantie in groep 3 zijn begonnen. Soms zie je na de zomervakantie dat kinderen zijn veranderd. Ze zijn gegroeid. Ze hebben meer zelfvertrouwen. Maar zou in 6 weken tijd ook hun manier van leren zijn veranderd? Zou hun behoefte aan spelen, ontdekken en ervaren opeens verdwenen zijn?

Betrokkenheid

Het is een bekende vraag in groep 3. “Juf, wanneer gaan we (buiten) spelen?” Veel kinderen in groep 3 willen best naar de juf luisteren en netjes werken in een schriftje. Maar een hele ochtend luisteren en netjes werken is vaak (te) veel gevraagd. Zo lang is hun concentratieboog nog niet.

Dat wil niet zeggen dat ze op zo’n moment niet willen of kunnen leren!

Kinderen hebben een behoefte om te ontdekken, zelf de regie te hebben. Daar hebben ze spelmomenten voor nodig. Tijdens het spel zijn er, net als tijdens het werken, regels waar ze zich aan moeten houden, maar toch lukt het hen in spel beter om betrokken te zijn. Dit komt doordat ze dingen doen die passen bij hun ontwikkelfase, bij hun zone van naaste ontwikkeling.

Het spel verrijken

Gelukkig hebben veel leerkrachten in groep 3 daar oog voor. Zij laten de methode een beetje los, om tijd te hebben voor (buiten)spel. Nog even naar het plein van de kleuters om met de karren te spelen. Nog even tijd voor K’nex en knutselen.

Vrije spelmomenten geven niet meteen nieuwe inzichten of zorgen voor ontwikkeling. Leerkrachten kunnen het spel verrijken en verdiepen. Je kunt er een thema aan verbinden, en de kinderen zullen al spelend en ontdekkend nieuwe doelen behalen. Leerdoelen op een leerlijn helpen om dat vorm te geven.

Inzet leerlijnen

Juf Annet uit Zeewolde heeft het afgelopen schooljaar gekozen om te werken vanuit leerlijnen bij rekenen. Ze neemt de doelen mee bij het bedenken van spelmogelijkheden in groep 3.
“Er is zoveel winst te behalen via spel! Kinderen zijn gemotiveerd, ze zijn in contact met elkaar, ze overleggen over antwoorden, over spelregels en ze zijn voortdurend aan het tellen, optellen en aan het ontdekken. De kinderen waren niet meer zo oververmoeid tegen de herfstvakantie. Maar het mooiste wat ik zag bij de kinderen was hun betrokkenheid. Afgelopen jaar hadden ze altijd zin in rekenen, en dat heb ik wel eens anders meegemaakt.”

Ontwikkelingsgericht werken

Door vaker ontwikkelingsgericht te werken in groep 3, sluit de manier van werken veel meer aan bij het eigene van jonge kinderen. De overgang van groep 2 naar 3 zou voor een heel aantal kinderen als minder heftig ervaren worden. Dat kan door bijvoorbeeld een combinatie van het werken met methoden en het werken vanuit thema’s. Ontwikkelingsgericht waar het kan en programmagericht waar het moet.

Leerlijnen groep 3

Het pakket Leerlijnen groep 3 in ParnasSys is speciaal ontwikkeld om dat vorm te geven. Het helpt je om je aanbod aan te laten sluiten op dat in groep 2, en daarmee de betrokkenheid van kinderen te vergroten. Met behulp van de doelen kun je de spelmomenten zinvol maken. Een onderwijsadviseur kan jullie begeleiden om dit goed op te zetten.

Voor meer informatie zie onze eerdere uitgebreide blog. We vertellen je ook graag meer over deze leerlijnen tijdens de gratis productvoorstelling.

Driestar onderwijsadvies

De ParnasSys Academie van Driestar onderwijsadvies biedt scholingen en begeleiding op maat voor het gebruik van ParnasSys en aanvullende modules.