Met de Tovertafel vaardigheden versterken!

Categorie: Zien!, Sociaal-emotioneel, Jonge kind, Nieuws

Gepubliceerd op:

Wil je het sociaal-emotioneel functioneren van jonge leerlingen op een speelse, uitdagende manier versterken? Oriënteer je dan op de mogelijkheden van de Tovertafel! Alle Zien!vaardigheden waar je leerlingen mee wilt laten oefenen, kun je met de spellen van deze tafel (extra) aandacht geven.

Kansen die de Tovertafel biedt

De Tovertafel is een coöperatieve werkvorm die lessen ter bevordering van het sociaal-emotioneel functioneren verrijkt en versterkt, waardoor resultaten verbeteren en rust gecreëerd kan worden in de klas. De Tovertafel-spellen zijn samen met kinderen, leerkrachten en experts uit het onderwijsveld tot stand gekomen en doorontwikkeld. Door herkenbare momenten na te bootsen, leren kinderen op een leuke manier omgaan met sociale situaties. 

Begeleiding belangrijk

Kinderen kunnen zelfstandig met de spellen aan de slag gaan of onder begeleiding spelen. Om het maximale effect uit de spellen te halen, wordt aangeraden om het spel actief te begeleiden. De leerkracht of begeleider kan kinderen aanwijzingen geven, het spel sturen, sociale leermomenten benoemen en bespreken, positief gedrag bekrachtigen en inspelen op de behoeftes van de leerling.

Koppeling met Zien!

De ontwikkelaars van Zien! en de Tovertafel hebben een overzicht gemaakt van de (Zien!)ontwikkelpunten en de spellen van de Tovertafel die je per punt kunt inzetten. Hiermee kun je heel gericht aan de slag met het versterken van vaardigheden. Met Zien! kun je monitoren of je merkt dat leerlingen groeien.
Het document met de verwijzingen vind je in Zien! én is hier te downloaden.

Wil je meer weten over de Tovertafel? Kijk dan op deze site. Of neem contact met ons op.

Driestar onderwijsadvies

De ParnasSys Academie van Driestar onderwijsadvies biedt scholingen en begeleiding op maat voor het gebruik van ParnasSys en aanvullende modules.