Coming soon: WMK in een nieuw jasje

Categorie: Nieuws, Anders Sturen, ParnasSys|WMK, ParnasSys|schoolkwaliteit

Gepubliceerd op:

Sinds ruim een jaar bieden wij vanuit de samenwerking met Koninklijke van Gorcum, Kwest Online en Bos Onderwijs Consultancy ParnasSys|Schoolkwaliteit aan, met als doel de scholen en besturen in Nederland optimaal te ondersteunen in hun kwaliteitscyclus. Eén van de meestgebruikte modules uit deze samenwerking is WMK. Met dit meetinstrument kun je als school eenvoudig onderzoeken hoe je ervoor staat op het gebied van Basiskwaliteit, je eigen kwaliteitsaspecten en kun je de tevredenheid van verschillende doelgroepen meten.


In onze gesprekken met de grote groep gebruikers die wij inmiddels voor ParnasSys|WMK hebben mogen verwelkomen zijn een aantal verbeteringen naar boven gekomen. Hier zijn we al vanaf het begin druk mee aan de slag gegaan. Veel van deze verbeteringen zijn niet direct zichtbaar, zoals de opbrengstenkoppeling en de toevoeging van zeer compacte vragenlijsten. Later dit schooljaar zal een wijziging worden doorgevoerd die heel duidelijk zichtbaar is. Hiervan geven wij je graag een voorproefje.

Nieuwe look & feel

WMK staat erom bekend veel vragenlijsten aan te bieden met verschillende doeleinden. Hierdoor zitten er altijd vragen bij die aansluiten bij de ambities en kenmerken van jouw school. Daarnaast kun je heel eenvoudig je eigen vragen toevoegen, zodat je je eigen meting kunt doen. Naast de vragenlijsten biedt WMK de mogelijkheid om de opbrengsten van jouw school in kaart te brengen en hier doelen op te stellen, om ook het kwantitatieve deel van de schoolkwaliteit te borgen.

Al deze functies zitten op dit moment verdeeld over 16 zogeheten tegels die je ziet als je vanuit ParnasSys naar WMK gaat. Dit kan best overweldigend overkomen. Daarom zijn wij begonnen met een plan om WMK nog gebruiksvriendelijker te maken. Hiernaast zie je alvast een sneak preview hoe het scherm er nog voor de zomer uit komt te zien

In het nieuwe startscherm hebben we zes routepaaltjes aangebracht, zes categorieën. Zo kun je sneller en doelbewuster een keuze maken welk onderdeel je gaat gebruiken. De zes groepen blijven, door middel van iconen, altijd in beeld zodat je ook snel kunt wisselen als je bijvoorbeeld van de Quick Scan naar de Schooldiagnose wil gaan.

De zes categorieën zijn:

  1. schoolontwikkeling
  2. vragenlijsten
  3. veiligheid
  4. personeelsbeleid
  5. monitoring
  6. overig

Een helpend handje

Het bleek niet altijd duidelijk waar een ‘tegel’ toe diende. Dit zorgde ervoor dat soms de verkeerde vragenlijst werd uitgezet, of het uitzetten van een vragenlijst onnodig veel werk was. We helpen graag een handje om dit te voorkomen. Bij elk onderdeel van WMK staat een korte introductie over het doel ervan. Zo zie je direct of je daar goed zit. Als je bijvoorbeeld een tevredenheidspeiling onder ouders uit wil zetten, hoef je niet bij ‘Basiskwaliteit’ te zijn. Dit voorkomt onnodige frustratie.

Wat nog meer?

Uiteraard zijn we altijd bezig met het optimaliseren van onze Schoolkwaliteit-modules. Naast deze grote make-over blijven we ook hard werken aan de koppelingen tussen de verschillende Schoolkwaliteit-modules en ParnasSys. Zo heeft elke module duidelijk zijn eigen doel, maar voorkomen we dat je onnodig dubbel werk hoeft te doen.

Ben jij benieuwd wat de ontwikkelingen zijn en wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief voor het stukje anders sturen. Dan ontvang jij, net als duizenden andere schoolleiders de update van Schoolkwaliteit.

Blijf op de hoogte van Anders sturen nieuws

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen binnen ons Schoolkwaliteitpakket (gem. 2 keer per jaar).

  • Blijf op de hoogte!

    Elke maand Pim & Lonneke in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

  • Nieuwe tips van Mark!

    Elke maand geeft Mark tips om jou door het schooljaar te helpen.

  • Makkelijker het OSO-dossier klaarzetten

    In deze blog vertellen we je over de werkwijze waarmee je in drie eenvoudige stappen het OSO-dossier klaarzet en inzage geeft aan ouders/verzorgers.