ParnasSys Guide

Still work in progress..

De ParnasSys Guide heeft als doel: het creรซren van eenheid in de profilering van ParnasSys. Door de huisstijl consequent en uniform door te voeren in interne- en externe communicatie wordt de herkenbaarheid van ParnasSys versterkt.

ย 

Google Drive

Veel van de huisstijlelementen zijn van Google Drive op te halen. Hiervoor moet je toegang hebben tot de ParnasSys-map met je Topicus.Education e-mailadres. De elementen worden regelmatig ge-update.

Uitstraling

zakelijk informeel, open, professioneel, netjes, duidelijk, vriendelijk

Kleuren

Magenta, de primaire ParnasSys-kleur, is inmiddels onlosmakelijk verbonden met de identiteit van ParnasSys. Sinds het ontstaan van ParnasSys zijn er verschillende tinten magenta (of roze) gebruikt.

 

PS-Primair

#c9496a
rgb(201,73,106)

Pantone 205C
CMYK 0 83 16 0

PS-Primair bevindt zich in het kleurenspectrum meer naar de kleur rood dan naar roze. Dit maakt het minder meisjesachtig en daardoor meer volwassen en minder smaakgevoelig, vooral ook voor mannelijke gebruikers. Functioneel is deze kleur ook beter inzetbaar: de kleur is minder fel en witte tekst/knoppen/iconen zijn beter te lezen. Toepassing voor logo, banners, labels, statusbars achtergronden en headers.

PS-Secundair

#54c7a6
rgb(84,199,166)

Pantone 3258C
CMYK 59 0 30 0

PS-Secondair is een vrij zachte tint groen en straalt vriendelijkheid uit. Deze kleur komt subtiel terug in de huisstijl in de toepassing van buttons, statusbars en labels.

PS-Link

#10b6ff
rgb(16,182,255)

Pantone Process Blue CP
CMYK 100 13 1 2

PS-Link is toegevoegd aan het kleurpalet om klikbare elementen als links en iconen duidelijk te maken.

PS-Black

#252a29
rgb(37,42,41);

Pantone 426C
CMYK 94 77 53 94

titel

PS-Dark

#485755
rgb(72,87,85)

Pantone 425C
CMYK 48 29 26 76

tekst, label, background

PS-Medium

#bac2c0
rgb(185,194,192)

Pantone 423C
CMYK 22 14 18 45

subtekst, background

PS-Light

#dde4e2
rgb(221,228,226)

Pantone 420C
CMYK 6 4 7 13

border, background

Wit

#ffffff
rgb(255,255,255)

 

Typografie

Voor titels en teksten wordt de lettertype Roboto gebruikt. Dit lettertype zal de meeste mensen bekend voorkomen, het wordt namelijk als standaard gebruikt op Android en diverse andere diensten van Google. Roboto is een sans-serif lettertype, het heeft een moderne geometrische structuur en oogt vriendelijk. Tekst staat standaard links uitgelijnd en in headers gecentreerd. 

 

H1 Paginatitel - Roboto 300, 42px

Introtekst - Roboto 100, 32px

H2 Subtitel - Roboto 300, 32px

H3 Paragraaftitel - Roboto 400, 18px

Paragraaf standaardtekst - Roboto 300 ,  16px

Citaat - Georgia Italic, 18px - 
Georgia is een serif lettertype, die door zijn klassieke sierlijke vorm zich duidelijk onderscheidt ten opzicht van de andere teksten.
 
 

Iconen

Iconfont SSGizmo

Licentie: Topicus Onderwijs
Worden onderstaande icons niet goed getoond? Bekijk dan de documentatie op Google Drive.

Beschikbare formaten: .pdf, .png, .svg en webfont. Er is ook een uitgebreidere documentatie beschikbaar.

Afbeeldingen

Lezers zijn vaak meer gericht op beeld en minder op tekst. Beeld is de blikvanger van een publicatie. Het is daarom goed om professionele beelden te gebruiken en dat vraagt soms om een investering.

 

Fotografie

Kleur

De fotoโ€™s zijn bij voorkeur licht en fris. Ontwerp en beeld versterken elkaar wanneer kleuren van het ontwerp terugkomen in de fotografie. Het is daarom goed fotoโ€™s te gebruiken waarin huisstijlkleuren aanwezig zijn, dat maakt het ontwerp krachtig.

Mensen in beeld

De kijker moet zich kunnen identificeren met een foto. Fotoโ€™s waarop mensen staan zijn dat eerder dan abstracte fotoโ€™s. Foto's moet ook geloofwaardig zijn met authentieke mensen met een Nederlands uiterlijk in hun natuurlijke omgeving.

Onderwijs en ICT

In de foto's wordt moderne technologie afgebeeld dat aansluit bij โ€˜ICT in het basisonderwijsโ€™. Hierbij is het belangrijk om de foto-database regelmatig bij te werken en te voorzien van nieuwe beelden.


Headers & voorbladen

Voor headers en voorbladen worden achtergrondfoto's in grijstinten gezet met daar overheen een 90% overlay van PS-Primair.

AdobeStock_99922774_PS-Primair.jpg

Mockups

Schermafbeeldingen van producten worden nooit los getoond, maar dienen altijd te worden opgenomen in een device-mockup. Devices worden in abstracte vorm afgebeeld (dus niet foto-realistisch).

TODO: set mockups maken.

Taalgebruik

Persoonlijkheid

Alles dat we schrijven of zeggen is:

  • enthousiast maar niet overdreven blij
  • zelfverzekerd maar niet arrogant
  • trending maar niet plat / ordinair

Actieve Toon

Gebruik de actief zinnen in plaats van passieve zinnen. Het is duidelijker en directer. Voorbeeld:

Actief:

  • Download de app in de store.
  • Vergroot de foto naar 800px.

Passief:

  • De app kan je downloaden in de store.
  • De foto is vergroot naar 800px.

Aanspreken van de doelgroep

Maak gebruik van 'je' om de doelgroep aan te spreken. Mits het specifiek toegespitst is op een directie / bestuur, gebruik dan 'u'. Het maakt de content persoonlijker. Maak gebruik van 'we' om te spreken voor het ParnasSys-Team. Het verbind het ParnasSys-Team met de lezer. Bijvoorbeeld:

  • In deze tutorial, laten we je zien hoe eenvoudig je een nieuwsbrief kan opstellen.
  • We hopen dat je de tutorial nuttig vond.

Bij mockups waarin een leerkracht iets citeert, worden ouders aangesproken in de u-vorm. Bijvoorbeeld:

  • Reageer op dit bericht om uw kind op te geven voor het schoolreisje.

Woordenlijst

ParnasSys

  • ParnasSys-Team - niet Team ParnasSys
  • Servicedesk - niet help of support
  • Blog
  • Absentie - niet Afwezigheid of Absenties
  • Contacten

Leerkracht als doelgroep

  • leerkracht - niet docent
  • ouder - niet ouder/verzorger
  • de leerlingen - niet kind / de leerling
  • collega's - niet andere leerkrachten

Ouder als doelgroep

  • leerkracht - niet docent
  • ouder - niet ouder/verzorger
  • je kind - niet je leerling
 

Tekst & Syntax

Hoe schrijf je ParnasSys?

Schrijf ParnasSys altijd met hoofdletter P, een hoofdletter voor de tweede S en de rest kleine letters. Indien er sprake is van een URL, bijvoorbeeld www.parnassys.nl, dan enkel kleine letters gebruiken.

Onderdelen van ParnasSys beginnen ook met een hoofdletter, zoals het ParnasSys Ouderportaal.

 

Afkortingen

Vermijd afkortingen daar waar mogelijk. Beter is om zinnen te vereenvoudigen. In dit voorbeeld is de tweede zin beter te begrijpen:

  • ParnasSys heeft verschillende functies, o.a. absentieregistratie en contacten.
  • Voorbeelden van functies in ParnasSys zijn absentieregistratie en contacten.

Als je toch een afkorting gebruikt, gebruik dan de punten als voorgeschreven in de Nederlandse taal:

  • Gebruik a.u.b. (niet aub of aub.)
  • Gebruik etc. (niet etc)
 

Ampersand

Bij een paragraaf: gebruik โ€˜enโ€™ liever dan โ€˜&โ€™.

Bij een hoofdstuk of titel: โ€˜&โ€™ toegestaan als het beter oogt.

 

Datum en tijd

Gebruik tot en met of tot in teksten, geen koppelstreepjes. Hier zijn een aantal voorbeelden om datum en tijd te schrijven:

  • De software was beschikbaar van 2011 tot 2013
  • Van maandag tot vrijdag, van 9 uur tot 5 uur.
  • Beschikbaar tot en met 21 december.
  • Maanden bij ruimtegebruik, bijvoorbeeld in titels, mogen worden afgekort:jan, feb, mar, aug, sep, okt, nov, dec
  • Gebruik 15:00 uur (niet 3 uur 's middags')
  • Gebruik middernacht (niet 24:00 of 00:00)
  • Als je refereert naar iets dat vandaag plaatsvindt, noteer dan ook de datum van vandaag. Bijvoorbeeld: โ€œDe nieuwe update is vandaag beschikbaar (7 april 2013).โ€
  • Gebruik 1m 35s (niet 1 min. en 35 sec.)
 

Ellipses

Een serie van drie stippen kan op twee manier worden toegepast.

In een quote: Ellipses kunnen in een quote gebruikt worden om overbodige teksten weg te laten. Gebruik hiervoor vierkante haken. Bijvoorbeeld:

  • Apple publiceerde vandaag het volgende: "The Mac Pro will begin shipping shortly [...] to the earliest pre-order customers."

Als een pauze: Ellipses kunnen in een quote gebruikt worden om een pauze in een zin aan te geven. Geen spatie voor, maar achter de ellipses.

  • Ik vroeg mezelf af... werd ik nou gek?
  • De app werd traag... heel erg traag.
 

Emoticons

N.t.b.

Haakjes

N.t.b.

Hoofdletters

N.t.b.

 

Links

Gebruik nooit de teksten "hier", โ€˜klik hierโ€™, of soortgelijks voor een link. Plaats de link altijd een beschrijvende zin:

 

Opsommingen

N.t.b.

E-mail Adressen

N.t.b.

Getallen

N.t.b.

Valuta

N.t.b.

Quotes

N.t.b.