Om in ParnasSys, het ParnasSys Kennisportaal of een van de modules van ParnasSys te kunnen werken, dien je in te loggen met je ParnasSys gebruikersnaam en het wachtwoord dat je hiervoor hebt ingesteld. Indien je niet kunt inloggen, controleer dan eerst onderstaande zaken.

1. Gebruik je de juiste locatie?

2. Controleer je inloggegevens

Vul de inloggegevens exact in, je gebruikersnaam en wachtwoord zijn hoofdlettergevoelig. Vul het laatst ingestelde wachtwoord in. De voorgaande wachtwoorden werken niet meer.

3. Controleer het e-mailbericht

Heb je van ParnasSys een e-mailbericht ontvangen met daarin je gebruikersnaam? Klik op de link in dit e-mailbericht en maak vervolgens voor jezelf een nieuw wachtwoord aan.

4. Veel voorkomende oorzaken

Ik ben mijn wachtwoord kwijt, wat moet ik doen?

» Als je je wachtwoord vergeten bent kun je deze zelf opnieuw instellen via de 'wachtwoord vergeten' link op de ParnasSys inlogpagina. Wij sturen je dan een mailtje om uw wachtwoord opnieuw in te stellen. Daarnaast is het ook mogelijk dat de account- of applicatiebeheerder van ParnasSys op je school jouw wachtwoord opnieuw in stelt.

Ik heb verschillende keren geprobeerd in te loggen. Waarom lukt dit niet?

» Als je meerdere malen een verkeerd wachtwoord opgeeft, word je door ParnasSys gemeld dat je een tijd niet meer in kunt loggen. Hoe vaker je met een verkeerd wachtwoord probeert in te loggen, hoe langer het duurt voordat je opnieuw in kunt loggen. Een applicatiebeheerder bij je op school kan jouw account deblokkeren. Hij of zij kan dan via de tab Medewerker > selecteer medewerker > Personalia > Aanstelling -> wijzigen -> onderaan knop -> “blokkade opheffen” klikken.

Er zijn geen rollen aan je account toegewezen.

» Als jouw account geen rollen heeft in ParnasSys, kun je niet inloggen. Er dient altijd minimaal één rol aan een account te zijn toegekend om te kunnen inloggen. De accountbeheerder of applicatiebeheerder op je school kan dit instellen via Medewerker > selecteer medewerker > Aanstelling. Door hier de schoolaanstelling te bewerken kunnen de rollen van een gebruiker voor de schoolomgeving worden aangepast.

Er is geen aanstelling gekoppeld aan mijn bovenschoolse account.

» Met een bovenschoolse account is het mogelijk om toegang te krijgen tot de ParnasSys omgeving van één of meerdere scholen die vallen onder jouw bestuur of samenwerkingsverband. De account- of applicatiebeheerder op school kan een aanstelling aan jouw account toekennen door deze te selecteren onder het tab Medewerker > Medewerker toevoegen > selecteer bovenschoolse account. Een applicatiebeheerder in de bovenschoolse ParnasSys omgeving kan ook schoolaanstelling aan je toekennen of bewerken.

Op school kan ik wel inloggen, maar thuis niet. Hoe kan dit?

» ParnasSys is webbased, dus het zou niet uit moeten maken of je op school inlogt of thuis. Overal waar je internet heeft moet je in kunnen loggen. We adviseren je om na te gaan of je op de juiste locatie (zie paragraaf ‘Locaties’ hierboven) probeert in te loggen en na te gaan of je bij het inloggen een melding te zien krijgt.

Ik heb mijn wachtwoord veranderd, maar kom nu niet meer in het systeem.

» Controleer eerst of je wel het juiste (nieuwe) wachtwoord invoert. Typ je het wachtwoord eventueel eerst via een tekstverwerker in, zodat je het wachtwoord zichtbaar hebt en kopieer dan het wachtwoord naar het betreffende veld. Daarnaast kun je controleren of je op de juiste locatie inlogt (zie paragraaf ‘Locaties’).

 

Nog steeds inlogproblemen?

Ouders/verzorgers: Gelieve je vraag bij de school neer te leggen. Indien nodig neemt de school vervolgens met ons contact op.

Schoolmedewerkers: Blijf je desondanks problemen houden met het inloggen, neem dan in eerste instantie contact op met je applicatiebeheerder. Als de applicatiebeheerder het probleem niet kan verhelpen, kan hij een melding aanmaken bij de ParnasSys Servicedesk.

Om de melding goed te kunnen afhandelen is het van belang voldoende informatie door te geven:

  • Wat is de locatie waar je op inlogt (welk adres / URL gebruik je)?
  • Wat is de gebruikersnaam waarmee het inloggen niet lukt?
  • Lukt het inloggen op een andere computer wel?
  • Wat is de melding die je krijgt na het inloggen?

Tip voor de applicatie- of accountbeheerder:

Zorg voor minimaal 2 accounts met de rol applicatie- of accountbeheerder! 
Indien op school maar één persoon de rol applicatie- of accountbeheerder heeft, dan is het verstandig een extra account aan te maken. Mocht de applicatie- of accountbeheerder namelijk om welke reden dan ook niet meer kunnen inloggen, dan kan dat altijd nog via het extra account.