Volgens de psycholoog Bruce Tuckman verloopt deze groepsvorming bij elke groep volgens de fasen forming – storming – norming – performing. Hoe de inhoud van die fasen er precies uitziet en hoe lang een groep in een fase blijft, hangt heel erg van de groep af. Als leerkracht kun je deze fasen beïnvloeden door de activiteiten die je aanbiedt aan te passen op de fase waarin de groep zich bevindt en de groep zo sturen naar een positieve groepsvorming. Dit document kan jou daarbij helpen door in elke fase een koppeling te leggen met materialen uit Zien!.

In het document vind je eerst een korte toelichting bij elke fase, zodat je er achter kunt komen in welke fase jouw groep zich op dit moment bevindt. Daarna is beschreven welke handelingssuggesties uit Zien! op deze fase aansluiten. De bijbehorende doelen zijn genoteerd, of er wordt beschreven hoe je zelf een passend doel kunt vinden. Tot slot wordt er ook iets gezegd over jouw leerkrachtgedrag in deze fase: wat voor leerkracht heeft een groep nodig die zich in deze fase bevindt?
Meestal duurt het tot de herfstvakantie voordat je groep in de performing-fase terecht komt. Je hebt in die eerste weken van het schooljaar veel gedrag van leerlingen voorbij zien komen en hopelijk heb je de klas geholpen een positieve groep te vormen. De volgende stap is dan om de vragenlijsten van Zien! in te vullen.
Meer informatie
Wil je meer weten over hoe Zien! jou kan helpen? Neem gerust even contact op.