Hoe combineer je ZIEN! en leerlijnen op het zml?

Categorie: ZIEN!, Leerlijnen, Passend onderwijs

Gepubliceerd op:

Ook veel zml-scholen maken gebruik van ZIEN!. Je gebruikt de observatielijst van ZIEN! dan voor de fases waarnemen, begrijpen en wegen. De handelingssuggesties gebruik je om de inhoud van een plan te formuleren. Het beschrijven van een plan kan ook via de module Leerlijnen. Hoe je dat doet, lees je hier.

 

Er is een leerlijnenpakket beschikbaar waarin alle doelen uit de CED-lijnen (zml) die betrekking hebben op sociaal-emotioneel functioneren opnieuw zijn geordend, namelijk per ZIEN!-dimensie. Per groep/niveau kun je zien welke doelen relevant zijn bij dit aspect van ZIEN!. Het leerlijnenpakket bevat de doelen uit de Planciusleerlijnen sociaal, emotioneel en taakontwikkeling en verschillende leerlijnen uit CED vso 2012. Er zijn doelen bij niveau Plancius 1 t/m 6, gevolgd door niveau 1-16. Sommige leerdoelen uit de CED-leerlijnen zijn opgenomen bij meerdere ZIEN!-dimensies/leerlijnen.

Meerwaarde

Het beschrijven van een plan kan via de optie ‘(groeps)plan’ op de groepskaart. Voor zml-scholen is de meerwaarde van het gecombineerd gebruiken van de module Leerlijnen hiervoor:

  • Je werkt op dezelfde manier als de plannen gemaakt worden voor de andere vakken.
  • Je maakt een plan voor de hele groep, waarbij je tegelijk de mogelijkheid hebt om per leerling de aanpak en/of evaluatie te beschrijven.
  • Je kunt het plan op groepsniveau én op leerlingniveau (zonder informatie over andere leerlingen) opvragen/printen.


Selectie

Het advies is om in de leerlijnenpakket NIET alle doelen af te vinken die de leerling beheerst. Je gebruikt het alleen om te plannen. En ook kies je alleen doelen uit de leerlijnen van de ZIEN!-aspecten die je in de fase Wegen hebt geselecteerd.
Voor alle leerlingen zijn alle doelen ‘oranje’. Als leerkracht kijk je welke doelen passen bij de groep/de leerling. Kijk tot en met welk niveau de leerling doelen beheerst. Zoek vervolgens doelen die in de zone van naaste ontwikkeling liggen.
Dit betekent dat je op de groepskaart niet naar de percentages kijkt, omdat die geen betekenis hebben. Het betekent ook dat je richting ouders en andere betrokkenen deze leerlijnen nooit opvraagt bij het overzicht ‘leerlijnenprofiel leerling’.Aanpak
Ga je een plan maken, dan kun je in het veld ‘aanpak’ de kopjes plakken zoals ze staan beschreven in het document ‘ZIEN! en SO/VSO – aandachtspunten’, te downloaden onder Informatief op het startscherm van ZIEN! in ParnasSys.
Als leerkracht kun je in het aanpakveld voor de hele groep én voor een individuele leerling zelf doelen toevoegen door ze in te typen of te kopiëren/plakken.

Aan de slag!

In dit stappenplan lees je hoe je zo snel mogelijk aan de slag gaat! Of wil je het pakket eerst eens inzien? Download dan de overzicht.

  • Pleindag Apeldoorn

    Heb je ons gemist bij de NOT? We zijn 6 maart ook in Apeldoorn te vinden! Meld je aan voor de pleindag.

  • Nieuwe tips van Mark!

    Elke maand geeft Mark tijdig tips om jou door het schooljaar te helpen.

  • Breng je schoolplan tot leven

    Naast dat Mijnschoolplan je helpt bij het schrijven van je schoolplan, helpt het ook om ervoor te zorgen dat de benoemde speerpunten echt worden opgepakt in de dagelijkse praktijk. Bekijk de mogelijkheden hier.

     

  • DULT koppeling

    Overweeg je om te kiezen voor een DULT koppeling? Lees meer of bestel de koppeling hier.