In de afgelopen maanden heeft de ParnasSys Academie op verschillende scholen gewerkt aan de implementatie van de leerlijn voor (hoog)begaafden. Naast de technische implementatie in ParnasSys verzorgt de ParnasSys Academie ook inhoudelijke bijeenkomsten passend bij de leerlijnen.
Op de Calvijnschool in Sliedrecht zijn we aan de slag gegaan met de lijn ‘Motivatie’.
Jolineke Dooren-Vonk is als teamleider op de Calvijnschool enthousiast over de bijeenkomsten van de ParnasSys Academie. Na een nascholingstraject over differentiätie wilde haar team 'plusleerlingen' beter signaleren en meer voor hen betekenen.
Jolineke: "Onder leiding van de ParnasSys Academie zijn we aan de slag gegaan met de theorie van meer- en hoogbegaafdheid en hebben we geleerd om breder te kijken naar onze leerlingen. Niet alleen de cognitieve resultaten, maar ook het welbevinden, de betrokkenheid en creatief denken doen ertoe.
Onderwijsadviseur Martine Blonk presenteerde in het 'model voor een brede ontwikkeling'.
Martine: "Dit model is opgebouwd vanuit de kern: de kerndoelen. Vandaaruit wordt de inhoud van de leerstof vormgegeven. De manier waarop kinderen met deze leerstof aan de slag gaan, komt terug in de cirkels daaromheen. We hebben de leraren laten aanvinken met welke twee leerlijnen ze aan de slag wilden. Dat werden Motivatie en Creatief denken."