Kennispartner Penta Rho: brede ondersteuning, met krijt aan de vingers

Door

Penta Rho is kennispartner van het Kennisplein van ParnasSys. Waarom doen zij mee? En wat willen ze als kennispartner betekenen voor scholen? Jeanet Minks, adviseur bij Penta Rho, vertelt er alles over.

Hoi Jeanet, kun je allereerst iets vertellen over Penta Rho?

“Penta Rho ondersteunt maatschappelijke organisaties bij huisvestings- of ontwikkelingsvraagstukken. Van de zorg tot de overheid, van kinderopvang tot onderwijs. We begeleiden scholen in het primair onderwijs bij huisvestings- én beleidsvraagstukken, zoals fusietrajecten, teruglopende leerlingaantallen of visieontwikkeling. Dat doen we met een team van meer dan 25 ervaren mensen met modder aan de schoenen en krijt aan de vingers. Veel collega’s werkten of werken nog steeds in het onderwijs. Daardoor kennen we de uitdagingen van scholen en schoolbesturen als geen ander.”

Waarom doen jullie mee met het Kennisplein?

“ParnasSys heeft met Schoolkwaliteit, met instrumenten als WMK en Mijnschoolplan, handige tools voor schoolbesturen om de kwaliteit in de school te borgen. Maar soms zijn de uitdagingen complex. Hoe ontwikkel je een strategisch beleidsplan in een krimpregio? Hoe creëer je een onderwijsvisie wanneer je gaat samenwerken met andere scholen of organisaties? Wat doe je als je opbrengsten onder druk staan? Bij dit soort zaken kan extra advies of begeleiding heel waardevol zijn. Die begeleiding kunnen wij bieden.”

Wat voor trainingen kunnen scholen van jullie verwachten?

“Dat is enorm breed. Aan de ene kant geven we gerichte trainingen in het gebruik van Schoolkwaliteit, het plannen van formaties, of het gebruik van WMK of Mijnschoolplan. Aan de andere kant bieden we maatwerktrajecten waarbij we onze trainingen aansluiten op de behoeften van de school. Dat kan gaan om het coachen van ib’ers, directeuren begeleiden bij het ontwikkelen van taakbeleid of bijvoorbeeld het opzetten van veiligheidsplannen. Door onze brede achtergrond kunnen we scholen ook breed ondersteunen.”

Wat maakt jullie aanpak uniek?

“Onze binding met de praktijk. Al onze senior adviseurs zijn nog actief in het onderwijs. Ik werk nog als interim-schoolleider in het voortgezet onderwijs, twee collega’s in het primair onderwijs en nog eentje in het speciaal basisonderwijs. Daardoor begrijpen we echt wat er in een school én in het hoofd van een onderwijsprofessional gebeurt. Dat zorgt voor trainingen en adviestrajecten waarin we de juiste materie bespreken, realistische doelen stellen en de taal van het onderwijs spreken. We kennen de behoeften van je school en team, dus onze trainingen sluiten daar altijd naadloos bij aan.”

Wat willen jullie bereiken met het Kennisplein?

“We zien de wereld steeds ingewikkelder worden. Personeelstekorten, veranderende regelgeving en technologische ontwikkelingen stellen ook het onderwijs voor grote uitdagingen. Wij willen scholen met onze ondersteuning de kans geven om -ook in die veranderende wereld- prettig te werken en steeds beter onderwijs te geven.”