Status en beschikbaarheid Parro

Goede communicatie tussen school en ouder is momenteel belangrijker dan ooit. Dat maakt ook dat het in Parro drukker is dan ooit. Op deze pagina vind je de laatste statusupdates rondom de beschikbaarheid van Parro.

  • Maandag 11 januari om 17.25 uur

Vanavond na 22:00 uur wordt Parro kort uit de lucht gehaald. Buiten de drukte van de dag. De duur is circa 15 min. Er wordt extra capaciteit bij geschaald.

De meeste upgrades kunnen toegevoegd worden zonder dat Parro uit de lucht hoeft. Maar voor de upgrade van vanavond is een klein onderhoudsvenster ingelast.

  • Maandag 11 januari om 13.50 uur

De 2e schoolweek van het thuisonderwijs is vandaag gestart en voor nagenoeg iedereen is het communiceren via Parro probleemloos verlopen vanmorgen. Elke ochtend worden er vele honderdduizenden berichten verstuurd. Daarnaast worden er heel veel afbeeldingen, video's en bestanden uitgewisseld; in de afgelopen week enkele miljoenen.

Zoals we eerder al berichtten, blijven we de systemen zeer nauwlettend in de gaten houden. Waar nodig stellen we Parro verder af en schalen we op om de drukte aan te blijven kunnen.  Alles om Parro ook de komende tijd voor iedereen beschikbaar te houden.

Indien noodzakelijk schakelen we functies uit om ervoor te zorgen we dat de snelle en soepele communicatie voorrang krijgt op minder belangrijke functies in de app. Zodat je altijd door kunt met wat het meest belangrijk is: communicatie tussen school en ouders.

Dit is voor nu het laatste dagelijkse bericht. Mochten er landelijk bijzonderheden zijn t.a.v. Parro, dan volgen hier nieuwe berichten.

Het leveren van thuisonderwijs is voor scholen én ouders een enorme opgave. Dat begrijpen we goed. We wensen jullie daarom heel veel succes gewenst in deze periode!

  • Donderdag 7 januari om 13.25 uur

De rest van deze dag hebben we de tellers in de Parro app weer voor je aan staan.
We zijn deze tellers aan het verbeteren, zodat deze minder impact hebben op de prestaties van je app. Dit gaat enige tijd vragen.
We zullen altijd blijven monitoren dat deze functie de snelheid van de app niet in gevaar brengt tijdens piekgebruik.

  • Donderdag 7 januari om 10.45 uur

Zoals aangekondigd worden de tellers in de Parro app zelf vandaag weer getest. We hebben voldoende informatie opgedaan. We hebben besloten de rest van deze ochtend de tellers UIT te schakelen om voorrang te geven aan snelheid van communiceren.

De verwachting is dat vanmiddag de tellers weer ingeschakeld worden, voor verdere tests.

  • Woensdag 6 januari om 17.40 uur

Ter informatie: woensdagavond en donderdagochtend worden de (on)gelezen tellers in de Parro app zelf weer geactiveerd en getest. De resultaten worden nauwlettend in de gaten gehouden. Mocht er toch een hoge belasting ontstaan, geven we uiteraard voorrang aan de communicatie die scholen en ouders met elkaar hebben en wordt de functie desnoods weer tijdelijk uitgeschakeld.

  • Woensdag 6 januari om 13.00 uur

Ook tijdens de piekmomenten is Parro vandaag volledig op snelheid gebleven, voor nagenoeg alle gebruikers. De inspanningen van afgelopen maanden en de recente optimalisaties doen nu succesvol hun werk.

Parro brengt de komende dagen de ongelezen tellers weer online en bouwt extra buffers in om ook bij toenemende vraag, tijdens de lockdown situatie, volledig paraat te staan.
 

  • Woensdag 6 januari om 08.30 uur

De afgelopen 24 uur is het Parro platform verder geoptimaliseerd. Om iedereen zo vloeiend mogelijk aan de dag te laten beginnen, starten we thans nog met de (on)gelezen functies uitgeschakeld. Notificaties en meldingen van nieuwe berichten blijven gewoon werken, alleen de tellers in de app zelf zullen verborgen zijn.Wanneer de ochtend piek is gepasseerd en de analyse van de prestaties voltooid zijn, gaan we ook de terugkeer van de (on)gelezen functies voorbereiden. Via deze pagina brengen we je daarvan op de hoogte.

  • Dinsdag 5 januari om 11.55 uur

Om Parro optimaal beschikbaar te houden voor alle scholen, hebben we vandaag functies rond gelezen/ongelezen tellers tijdelijk uitgeschakeld.
Ter verduidelijking: je ontvangt nog steeds netjes push-notificaties en meldingen van nieuwe berichten. Alleen de tellers in de app zelf staan tijdelijk uit.

De beschikbaarheid van Parro is daarmee tot op heden goed. We sluiten niet uit dat tijdens de grootste pieken een app toch trager kan aanvoelen of dat er langere laadtijden zichtbaar zijn. We blijven ons inspannen om ook deze piek situaties te verbeteren.

  • Dinsdag 5 januari om 10.00 uur

In de pieken tussen 09:00 uur en 09:15 uur en rondom 10:00 uur zijn enige vertragingen waargenomen in de Parro app. Houd er rekening mee dat de app traag kan aanvoelen of soms een foutmelding geeft. We werken hard aan het creëren van extra snelheid en capaciteit voor mensen die hinder ondervinden.

  • Dinsdag 5 januari om 9.30 uur

Tussen 09:00 uur en 09:15 uur zijn vertragingen waargenomen in de app. Snelheid is reeds grotendeels hersteld. We blijven de systemen nauwlettend in de gaten houden.

  • Maandag 4 januari om 16.00 uur

We zien dat Parro deze middag weer volledig is hersteld. We houden de situatie nauwlettend in de gaten en blijven maatregelen nemen om nieuwe problemen te voorkomen.

  • Maandag 4 januari om 12.40 uur

Vandaag, eerste dag thuisonderwijs in 2021

Omdat het thuisonderwijs vandaag weer zou gaan starten en we opnieuw grote drukte verwachtten, is in de afgelopen dagen de drukte bij Parro zeer nauwlettend in de gaten gehouden. Vanmorgen werd Parro, door de start van het thuisonderwijs voor heel Nederland, in korte tijd heel intensief gebruikt. De technische optimalisaties en uitbreidingen die na de vorige lockdown zijn gedaan, bleken helaas nog niet voldoende voor deze nieuwe drukte. Parro kon de grote stroom aan Parro-berichten van vanmorgen niet goed aan. Wij begrijpen als geen ander dat dit heel erg vervelend is, juist nu. 

Vorige periode thuisonderwijs

Tijdens de vorige lockdown werden we, anders dan deze keer, echt verrast door de grote drukte in Parro. Zoveel drukte hadden we zelfs op de allerdruktste dagen in het schooljaar (Sinterklaas en Kerst) nog nooit gehad. 

Na de vorige de lockdown zijn er meerdere technische optimalisaties gedaan om Parro klaar te maken voor een volgende periode van grote drukte. Parro heeft er alles aan willen doen om herhaling van de storingen in de eerste dagen van de vorige lockdownperiode te voorkomen. Door toename in gebruik van online middelen, zoals Parro, hebben we zelfs extra marge ingebouwd. Om eerlijk te zijn hadden we verwacht dat Parro, met alle genomen maatregelen, de nieuwe extreme piekdrukte goed aan zou kunnen.

Oplossing

Vanaf vanmorgen werken we met man en macht aan een snelle oplossing. We doen er alles aan om de app voor zo veel mogelijk gebruikers toegankelijk te houden. We onderzoeken op dit moment alle mogelijkheden en waar de nieuwe bottlenecks ontstaan. Via de mededeling in ParnasSys, via deze statuspagina en via Twitter houden we jullie zo actueel mogelijk op de hoogte van stappen die genomen zijn.

  • Maandag 4 januari om 9.00 uur

Algemene beschikbaarheid

Parro ervaart op dit moment extreme drukte. Dit zorgt ervoor dat de app op sommige momenten niet beschikbaar is of dat het laden langer duurt dan dat je van Parro gewend bent.

Oproep: synchroniseer Parro alleen wanneer het nodig is

We zien dat veel leerkrachten momenteel Parro synchroniseren met ParnasSys. Door alleen te synchroniseren wanneer het nodig is; help je ons Parro voor iedereen beschikbaar te houden.

Heb je geen antwoord gekregen op je vraag?

Voor scholen is onze Servicedesk zoals gewoonlijk op werkdagen telefonisch bereikbaar van 8.30 tot 12.30 uur. Daarnaast kun je de hele dag je vragen stellen via een ticket. Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord.