Bijgestelde onderzoekskaders beschikbaar binnen Schoolkwaliteit

De Inspectie van het Onderwijs heeft het onderzoekskader voor 2025 op een aantal punten bijgesteld. Om ervoor te zorgen dat scholen en besturen altijd de beschikking hebben over het meest recente kader, zijn de gewijzigde standaarden in Onsbeleidsplan (OBP), Mijnschoolplan (MSP) en Werken met Kwaliteit (WMK) aangepast.

Aanpassingen naar aanleiding van de  bijgestelde kaders

De aanpassingen zorgen ervoor dat de standaarden binnen Schoolkwaliteit weer volledig aansluiten bij de verwachtingen van de inspectie. De wijzigingen zijn doorgevoerd in de kaders voor het bestuur (OBP) en in de standaarden voor de school (MSP). Aanpassingen aan de kaders van (V)SO, SBO en nieuwkomers volgen in september. VO en Nieuwe Scholen volgen later dit jaar. Binnen Mijnschoolplan is er daarnaast een optimalisatie doorgevoerd binnen de module Schoolondersteuningsprofiel. 

Kaderwijzigingen in Onsbeleidsplan

Voor besturen zijn de kaders (BKA) geactualiseerd. Naast de hieronder genoemde aanpassingen zijn bij alle items in BKA-1, BKA-2 en BKA-3 nu ook toelichtingen toegevoegd voor extra context. 

  • BKA-1: Visie, ambities en doelen: Er zijn tekstuele aanpassingen gedaan om de focus op basisvaardigheden te verduidelijken.
  • BKA-2: Uitvoering, verantwoordelijkheid en kwaliteitscultuur: Naast tekstuele aanpassingen zijn hier ook nieuwe items toegevoegd die de verantwoordelijkheden van het bestuur verder specificeren.
  • BKA-3: Verantwoording en dialoog: De wijzigingen benadrukken de communicatie met belanghebbenden en voegen een item over financiële kwaliteit toe.

(de wijzigingen op detailniveau vind je onderaan deze productupdate)

Actuele en gewijzigde standaarden zijn binnen ‘Basiskwaliteit’ te herkennen aan [2025] in de naam van de standaard. Wanneer je deze scoort, maak je direct gebruik van de meest recente versie van de standaarden. 

Kaderwijzigingen in Mijnschoolplan

Ook voor scholen zijn er diverse standaarden aangepast in de kaders ‘MSP 2022 Standaard’ en ‘MSP 2022 Compact’. Het gaat om tekstuele aanpassingen binnen:

  • SKA-2: Uitvoering en kwaliteitscultuur
  • OP-2: Ondersteuning

(de wijzigingen op detailniveau vind je onderaan deze productupdate)

Actuele en gewijzigde standaarden zijn binnen ‘Basiskwaliteit’ te herkennen aan [2025] in de naam van de standaard. Wanneer je deze scoort, maak je direct gebruik van de meest recente versie van de standaarden. 

Kaderaanpassingen in WMK(-BM)

Je vindt de aanpassingen in WMK(-BM) binnen (School)Ontwkkeling > Basiskwaliteit > Mijn Bibliotheek > WMK-standaard. Deze zelfevaluaties zijn aangepast met dezelfde wijzigingen in de kaders en standaarden zoals bij Onsbeleidsplan en Mijnschoolplan onderaan deze productupdate vermeld. Wanneer een nieuwe zelfevaluatie gestart wordt in WMK maak je direct gebruik van de meest recente versie van de standaarden. In een eigen gedupliceerd kader worden deze wijzigingen niet automatisch doorgevoerd. De nieuwe standaardkaders kunnen als basis gebruikt worden voor een nieuw eigen kader.

Aanpassingen module Schoolondersteuningsprofiel

Als gevolg van de wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs vervalt de verplichting van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) als zelfstandig document. De informatie over de basis- en extra ondersteuning moet voortaan in de schoolgids staan. Scholen die hun SOP in de module Schoolondersteuningsprofiel in Mijnschoolplan hebben gemaakt kunnen vanaf nu relevante onderdelen uit de module met één druk op de knop kopiëren en vervolgens plakken binnen de inhoud van de eigen schoolgids. Deze knop (Kopieer pagina) is te vinden bij iedere paragraaf en kopieert in één keer de tekst van de paragraaf inclusief actiepunten naar het klembord. Daarna plak je de gekopieerde tekst in het document op de plek waar je dat wenst.

Kopieer de paragraaf en actiepunten in de module Schoolondersteuningsprofiel in Mijnschoolplan

Details van de wijzigingen

Meer informatie over de achtergrond van de wijzigingen en wat ze betekenen voor het toezicht staat op de website van de Inspectie van het Onderwijs. 

Dit resulteert in de volgende wijzigingen op standaardniveau binnen de producten van Schoolkwaliteit.

Onsbeleidsplan en WMK-BM:

BKA-1: Visie, ambities en doelen 

  • BKA1.8, BKA1.9, BKA1.10: De doelen voor het onderwijsaanbod, het onderwijsleerproces en de manier van toetsen benoemen nu expliciet de basisvaardigheden.
  • BKA1.19: De meerjarenbegroting moet een duidelijke relatie met het beleid en de doelen toelichten.

BKA-2: Uitvoering, verantwoordelijkheid en kwaliteitscultuur 

  • BKA2.7 (tekstueel): De kwaliteitszorg benoemt nu expliciet de basisvaardigheden BKA2.22 (tekstueel): De verantwoording over afwijkingen van de Code Goed Bestuur is verduidelijkt.
  • Nieuw item (personeel): Het bestuur zorgt voor voldoende, benoembaar, bevoegd en bekwaam personeel dat in het bezit is van een VOG.
  • Nieuw item (veiligheid): Het bestuur komt zijn verplichtingen na omtrent de overleg- en aangifteplicht bij incidenten.
  • Nieuw item (zedenmisdrijf): Het bestuur zorgt voor een procedure waarmee personeel een vermoeden van een zedenmisdrijf kan melden.

BKA-3: Verantwoording en dialoog 

  • BKA3.10, BKA3.11 (tekstueel): Het bestuur rapporteert minstens één keer per jaar over doelen en resultaten aan interne en externe belanghebbenden.
  • BKA3.14 (tekstueel): De verantwoording in het jaarverslag omvat nu ook expliciet de basisvaardigheden Taal, Rekenen en Burgerschap.
  • Nieuw item (financiële kwaliteit): Het bestuur heeft zicht op de gerealiseerde (financiële) kwaliteit en heeft procedures en interventies vastgesteld.

Mijnschoolplan en WMK:

SKA-2: Uitvoering en kwaliteitscultuur

  • SKA2.9 (tekstueel): De schoolleiding zorgt voor een gerichte inzet van middelen, “onder meer op het gebied van de basisvaardigheden Taal, Rekenen en Burgerschap”.
  • SKA2.10 (tekstueel): De uitvoering van het ondersteuningsaanbod is aangescherpt. De schoolgids moet nu onder andere het ondersteuningsaanbod, het hoorrecht van ouders en de invloed van leerlingen bevatten.

OP-2: Ondersteuning

  • OP2.25 (tekstueel): De schoolgids moet specifiek de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod bevatten voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
  • OP2.31 (tekstueel): De evaluatie van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vindt minimaal jaarlijks plaats met ouders én leerling, waarbij de rollen van alle betrokkenen worden vastgelegd en geëvalueerd.
Terug naar het overzicht