Zo maak je een beknopt OPP in ParnasSys

DoorGouwe Academie
Leestijd 4 minuten

In elke klas zitten leerlingen met eigen ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen stel je een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit hoeft geen ingewikkeld proces te zijn. De OPP-module van ParnasSys maakt het mogelijk om een redelijk beknopt en effectief OPP te creëren. Uiteraard voldoet het ook aan de wettelijke eisen. In dit artikel lees je over de verbeteringen die de laatste tijd gemaakt zijn aan het OPP en hoe je hiermee ook het hoorrecht van leerlingen borgt.

Verbeteringen in het OPP

De OPP-module heeft een flinke update gekregen. Wat gebleven is dat je de leerlinginformatie op één plek verzamelt, die je vervolgens voor verschillende doeleinden kunt inzetten. Een enorme tijdsbesparing dus.

Enkele belangrijke verbeteringen zijn:

  • Uitgebreidere mogelijkheden voor het instellen van standaardteksten in beheer.
  • Keuzemogelijkheid tussen wel of niet gebruiken van het landelijk doelgroepenmodel.
  • Directe zichtbaarheid van de niet-methodetoetsresultaten bij het handelingsplan en de evaluatie.
  • Een groeigrafiek die je inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerling op didactische vakken, gebaseerd op niet-methodetoetsresultaten.

Zo maak je een bondige en professioneel OPP

Een OPP hoeft niet uitgebreid te zijn om effectief te zijn. De sleutel ligt in het maken van juiste keuzes: wat moet er echt in en wat is aanvullend? De tool biedt veel mogelijkheden, maar je bepaalt zelf welke je daadwerkelijk gebruikt.

Het loont verder om binnen je schoolteam duidelijke afspraken te maken over de instellingen, passend bij de richtlijnen van je samenwerkingsverband. Dit zorgt voor uniformiteit en professionaliteit. Een goede voorbereiding betekent dat de module je optimaal ondersteunt bij het benutten van alle leerlinginformatie. Het resultaat: helder overzicht en inzicht, waardoor je samen met collega’s, ouders en de leerling zelf weloverwogen beslissingen neemt over leerlingbegeleiding.

Wettelijke verplichting hoorrecht

Vanaf augustus 2025 is het wettelijk verplicht om leerlingen te betrekken bij hun eigen OPP, het hoorrecht. Bij elke fase – of je nu een plan opstelt, aanpast of evalueert – moet je de leerling inspraak geven, los van leeftijd of ontwikkelingsniveau. In de software is hiervoor een apart invulveld aangemaakt. Hier documenteer je hoe je de leerling hebt betrokken en wat je met de inbreng hebt gedaan. Door consequent de leerling te raadplegen, deze feedback te verwerken en dit vast te leggen in het invulvak, voldoe je volledig aan deze wettelijke verplichting.

En ook al is het hoorrecht verplicht, het is ook een mooie kans om betekenisvolle gesprekken te voeren met leerlingen. Je krijgt namelijk inzicht in hoe ze zelf naar hun ontwikkeling kijken. Door te praten mét de leerling in plaats van óver de leerling, vergroot je de betrokkenheid en daarmee de kans op succes. Wanneer je het perspectief van de leerling combineert met jouw professionele inzicht en de input van ouders en teamleden, ontstaat een compleet en gebalanceerd beeld.

Ondersteuning nodig bij het inrichten van OPP?

Zoek je ondersteuning bij het optimaal inrichten van het ontwikkelingsperspectief voor jouw school? Onze specialisten helpen graag jouw onderwijsinstelling, stichting of interne begeleiders. Zij zorgen voor een aanpak die naadloos aansluit bij jullie specifieke wensen, de eisen van jullie samenwerkingsverband en de behoeften van alle betrokkenen. Onze onderwijsadviseurs beschikken niet alleen over actuele kennis van de wetgeving maar zijn ook volledig vertrouwd met alle mogelijkheden van ParnasSys. Verschillende van onze adviseurs participeren actief in de landelijke werkgroep rondom het OPP en weten precies hoe je de handreikingen vanuit het Steunpunt passend onderwijs praktisch toepast.

Wil je meer weten over het betrekken van ouders bij het ontwikkelingsperspectief? Lees dan zeker ook dit blog over dit onderwerp. Lees hier ook het blog met de highlights uit de handreiking ontwikkelingsperspectief van het Steunpunt passend onderwijs.