Trainingen
Werken aan schoolkwaliteit met Mijnschoolteam
De ontwikkeling van teamleden vraagt om aandacht én de juiste tools. Mijnschoolteam (MST) is daar een effectieve tool bij. Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe je met mijn MST de ontwikkeling van het team ondersteunt en zichtbaar maakt.
Werken met Mijnschoolplan
Je hebt toegang tot Mijnschoolplan, een module met veel mogelijkheden. Maar, hoe werkt het en hoe haal je er het meeste uit? Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe Mijnschoolplan bijdraagt aan planmatig en cyclisch werken aan onderwijskwaliteit.
Zicht op de schoolpopulatie
Hoe goed gebruik jij de data uit ParnasSys en Ultimview om je schoolpopulatie te begrijpen? Gebruik jij data al als kompas voor schoolontwikkeling, of vooral als verantwoording achteraf?
Rapporteren over schoolkwaliteit in de Schoolrapportage
Tijdens het eerste dagdeel leer je hoe je de schoolrapportage optimaal inzet. De schoolrapportage helpt je om schoolkwaliteit op een heldere manier zichtbaar te maken (doelgroep: bestuurders en bovenschoolse kwaliteitszorgmedewerkers). Tijdens het tweede dagdeel leer je hoe je de schoolrapportage inzet om op schoolniveau in gesprek te gaan over kwaliteit en resultaten (doelgroep: schoolleiders en ib’ers)
Leergang IKC-directeur
In het kort In een kleine groep van maximaal 10 deelnemers leer en werk je samen om als (aankomend) IKC- directeur in 7 praktische stappen de droom en ambitie voor jouw IKC waar te maken. De scholing bied je veel kennis over Integrale Kindcentra. Je maakt kennis met de kernpartners die binnen een kindcentrum samenwerken, je wordt geïnspireerd en uitgedaagd door aansprekende voorbeelden en boeiende literatuur.
Schoolplanontwikkeling
Staat u voor de uitdaging om een nieuw schoolplan te ontwikkelen? Hoe zorgt u ervoor dat het nieuwe plan draagvlak krijgt binnen uw team? Als u voor deze uitdagingen staat, volg dan de workshop “Schoolplanontwikkeling”!
Basiscursus digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH)
Het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH) is een uitgebreid online systeem dat leerkrachten ondersteunt bij het signaleren en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. Iedere leerling op school verdient passende aandacht en ondersteuning – dat geldt dus ook voor begaafde kinderen. Maar in de praktijk blijkt het soms lastig: hoe herken je begaafdheid, en wat vraagt dat vervolgens van jou als leerkracht? Hoe geef je invulling aan hun onderwijsbehoeften binnen de kaders van inclusief onderwijs?
Andere schooltijden
Steeds meer scholen heroverwegen hun schooltijden, maar de overstap naar een nieuw model brengt uitdagingen met zich mee. Er zijn verschillende opties, en het is essentieel om ouders, leerkrachten en bestuur goed mee te nemen in dit proces.
Strategische vraagstukken
Bestuurders staan voor complexe uitdagingen, zoals organisatorische veranderingen, strategische samenwerkingen en toekomstbestendige aansturing. Dergelijke trajecten hebben grote impact op alle betrokkenen. Penta Rho biedt ondersteuning om helderheid en nieuw perspectief te creëren.
Leerlingprognose
Voor schoolbesturen is het van groot belang om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen in kind- en leerlingenaantallen. Met betrouwbare prognoses kunt u strategische keuzes maken die passen bij de demografische en beleidsmatige veranderingen in uw regio.
Formatieplanner
De CAO PO vereist een zorgvuldige vastlegging van taakbeleid en urenplanning. Penta Rho ondersteunt u hierbij met Formatieplanner-po.nl, een gebruiksvriendelijke webapplicatie die schooldirecties helpt bij het inroosteren van groepen, vakanties, personeel en taken.
Samenwerking kinderopvang en onderwijs
Basisonderwijs en kinderopvang werken steeds meer samen, met wederzijdse inzet van personeel en gezamenlijke activiteiten. De intensiteit van de samenwerking verschilt, afhankelijk van de klik en het vertrouwen tussen de betrokkenen. Het opzetten van deze samenwerking roept vaak een hoop vragen op bij bestuurders en andere betrokkenen.