Focus PO META koppelt nu ook met Mijnschoolplan en Onsbeleidsplan
Vanaf nu zijn de prognoses van de referentieniveaus uit Focus PO META* toegevoegd aan Mijnschoolplan (MSP) en Onsbeleidsplan (OBP). Deze nieuwe functionaliteit biedt schoolbesturen en scholen inzicht in de verwachte resultaten op de doorstroomtoets. Hierdoor kan tijdig gezien worden of het onderwijs op koers ligt om de ambities te behalen en waar eventuele bijsturing nodig is.
*Deze nieuwe functionaliteit is beschikbaar voor gebruikers van Focus PO META in combinatie met MSP of OBP.
Nieuwe hoofdstukken in de rapportages
In de Schoolrapportage en de Bestuursrapportage is een nieuw hoofdstuk ‘Focus PO META‘ toegevoegd. Dit hoofdstuk bestaat uit vier paragrafen:
- Rekenen
- Lezen
- Taalverzorging
- RLT-mix (Rekenen, Lezen en Taalverzorging gezamenlijk)
Prognose van de referentieniveaus RLT-mix in Mijnschoolplan
Klik op de afbeelding om te vergroten
Prognose van de referentieniveaus RLT-mix in Onsbeleidsplan
Inzicht en analyse
Binnen deze paragrafen kunnen gegevens bekeken en geanalyseerd worden per school en wordt inzicht gegeven in de prognoses voor de komende twee schooljaren. Het gaat om de prognoses van de huidige groepen 6 en 7 voor de resultaten op de doorstroomtoets. Dit stelt je in staat om:
- Te zien of de leerlingen op koers liggen om de referentieniveaus te halen.
- De resultaten te vergelijken met de signaleringswaarden van de Inspectie, de eigen schoolambities en de landelijk gemiddelden van de schoolwegingsgroep.
- Conclusies te trekken over de effectiviteit van het huidige onderwijs.
- Actiepunten te formuleren voor het komende schooljaar om de resultaten te verbeteren indien nodig.
Deze integratie van Focus PO META biedt een waardevol instrument om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren en tijdig te anticiperen op mogelijke uitdagingen bij het behalen van de referentieniveaus voor de doorstroomtoets. Door het verkregen inzicht in deze prognoses kan het onderwijsbeleid beter worden afgestemd en kunnen gerichte acties worden ondernomen om de leerresultaten te optimaliseren