Leergang Kwaliteitszorg en het gebruiken van instrumenten voor kwaliteitszorg
Door
Na deze leergang kwaliteitszorg kan de deelnemer effectief gebruik maken van de instrumenten voor Schoolontwikkeling (ParnasSys|WMK, ParnasSys|Mijnschoolplan) en voor Teamontwikkeling (ParnasSys|Mijnschoolteam). De deelnemer kent de achterliggende concepten en heeft een eigen visie ontwikkeld op het gebruik van de instrumenten.
Algemene informatie
| Doelgroep | IB’er, Schoolleider | 
|---|---|
| Niveau | Gevorderd | 
| Kosten | € 1.500,00 per school + € 55,00 per deelnemer | maximaal 4 scholen (8 personen) | 
| Duur | 3 dagen | omvang studielast 80 uur | 
| Soort training | Op locatie | 
| ParnasSys-module: | Schoolkwaliteit | 
| Onderwerpen: | Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling | 
Inhoud
Instrumenten
- ParnasSys|WMK
- ParnasSys|Mijnschoolplan
- ParnasSys|Mijnschoolteam
Professionaliseringsthema
- Kennis en kwaliteitsontwikkeling:
 – Strategisch kwaliteitsmanagement
 – Professionele leergemeenschappen
 – Onderzoeksmatig werken
 – Verantwoording en transparantie
Doel (algemeen)
De deelnemer kan effectief gebruik maken van de instrumenten voor Schoolontwikkeling (ParnasSys|WMK, ParnasSys|Mijnschoolplan) en voor Teamontwikkeling (ParnasSys|Mijnschoolteam). De deelnemer kent de achterliggende concepten en heeft een eigen visie ontwikkeld op het gebruik van de instrumenten
Globale inhoud van de bijeenkomsten
- Bijeenkomst 1 (dag)
 – Wat is kwaliteitszorg?
 – Gebruiken van ParnasSys|WMK
 – Het concept dat ten grondslag ligt aan ParnasSys|WMK
 – Hoe betrek je je team bij kwaliteitsbeleid?
 – Hoe zorg je voor een leercultuur?
 – Hoe zorg je voor een onderzoekende houding?
 – Hoe geef je vorm aan verantwoording en dialoog
- Bijeenkomst 2 (dag)
 – Werken met ParnasSys|Mijnschoolplan
 – De documenten op ParnasSys|Mijnschoolplan
 – Het concept dat ten grondslag ligt aan ParnasSys|WMK
 – Hoe betrek je je team bij het ontwikkelen van je school- en jaarplan?
 – Hoe zorg je voor levend school- en jaarplan?
 – Verantwoording en dialoog
- Bijeenkomst 3 (dag)
 – Het uitzetten van metingen conform meerjarenplanning (to check)
 – Het meten van de basiskwaliteit van de school
 – Het koppelen van kwaliteitszorg en personeelsbeleid
 – Schoolontwikkeling in relatie tot persoonlijke ontwikkeling
 – Relatie WMK – Mijnschoolplan – Mijnschoolteam
Meer info
Certificaat
Ja (herregistratie SPO).
Toetsing
– Bespreking met collega-deelnemers van de praktijkopdrachten
– Aftekening van de opdrachten