Trainingen
In een dagdeel ben je weer helemaal up-to-date! De laatste ontwikkelingen, tips en trucs, een blik op de mogelijkheden van ParnasSys en het ontmoeten van collega's van andere scholen staan centraal in dit dagdeel.
In deze training van 1 dag leer je de administratieve kracht van ParnasSys kennen. Ook komen er diverse beheer-onderdelen aan bod zodat je een brede basiskennis van ParnasSys krijgt en je na deze dag met meer kennis zelfstandig aan de slag kan.
In het kort In een kleine groep van maximaal 10 deelnemers leer en werk je samen om als (aankomend) IKC- directeur in 7 praktische stappen de droom en ambitie voor jouw IKC waar te maken. De scholing bied je veel kennis over Integrale Kindcentra. Je maakt kennis met de kernpartners die binnen een kindcentrum samenwerken, je wordt geïnspireerd en uitgedaagd door aansprekende voorbeelden en boeiende literatuur.
Onze dienstverlening richt zich op het (tijdelijk) ondersteunen van uw organisatie op het beheer en gebruik van ParnasSys. Zit uw school (tijdelijk) zonder (bovenschoolse) applicatiebeheerder, dan kunnen wij deze rol overnemen. Met onze brede ervaring in het onderwijs, zijn wij in staat snel te schakelen en uw zorg uit handen te nemen.
Ben je leerkracht, intern begeleider of bouwcoördinator en wil je de mogelijkheden van een leiderschapsrol verkennen? Door deelname aan de cursus Oriëntatie op leiderschap krijg je zicht op wat leidinggeven inhoudt en op je eigen leiderschapskwaliteiten. Aan het eind van het traject ben je in staat om te bepalen of je een leidinggevende functie in een onderwijsorganisatie ambieert.
Staat u voor de uitdaging om een nieuw schoolplan te ontwikkelen? Hoe zorgt u ervoor dat het nieuwe plan draagvlak krijgt binnen uw team? Als u voor deze uitdagingen staat, volg dan de workshop “Schoolplanontwikkeling”!
Het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH) is een uitgebreid online systeem dat leerkrachten ondersteunt bij het signaleren en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. Iedere leerling op school verdient passende aandacht en ondersteuning – dat geldt dus ook voor begaafde kinderen. Maar in de praktijk blijkt het soms lastig: hoe herken je begaafdheid, en wat vraagt dat vervolgens van jou als leerkracht? Hoe geef je invulling aan hun onderwijsbehoeften binnen de kaders van inclusief onderwijs?
Steeds meer scholen heroverwegen hun schooltijden, maar de overstap naar een nieuw model brengt uitdagingen met zich mee. Er zijn verschillende opties, en het is essentieel om ouders, leerkrachten en bestuur goed mee te nemen in dit proces.
Bestuurders staan voor complexe uitdagingen, zoals organisatorische veranderingen, strategische samenwerkingen en toekomstbestendige aansturing. Dergelijke trajecten hebben grote impact op alle betrokkenen. Penta Rho biedt ondersteuning om helderheid en nieuw perspectief te creëren.
In gebouwen met meerdere gebruikers is goede samenwerking essentieel. Dit geldt vooral voor beheer en exploitatie, waarbij het gaat om taken, verantwoordelijkheden, (huur)contracten en de beheerorganisatie. Duidelijke afspraken zorgen ervoor dat er optimaal samengewerkt kan worden, bijvoorbeeld in een integraal kindcentrum (IKC) of multifunctionele accommodatie (MFA).
Voor schoolbesturen is het van groot belang om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen in kind- en leerlingenaantallen. Met betrouwbare prognoses kunt u strategische keuzes maken die passen bij de demografische en beleidsmatige veranderingen in uw regio.
Nu schoolbesturen zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van schoolgebouwen, komt doordecentralisatie steeds vaker ter sprake. Maar wanneer is dit een goede keuze? En welke afspraken zijn nodig om dit succesvol te realiseren?