Trainingen
Huisvestingsvraagstukken
In gebouwen met meerdere gebruikers is goede samenwerking essentieel. Dit geldt vooral voor beheer en exploitatie, waarbij het gaat om taken, verantwoordelijkheden, (huur)contracten en de beheerorganisatie. Duidelijke afspraken zorgen ervoor dat er optimaal samengewerkt kan worden, bijvoorbeeld in een integraal kindcentrum (IKC) of multifunctionele accommodatie (MFA).
Leerlingprognose
Voor schoolbesturen is het van groot belang om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen in kind- en leerlingenaantallen. Met betrouwbare prognoses kunt u strategische keuzes maken die passen bij de demografische en beleidsmatige veranderingen in uw regio.
Doorcentralisatie
Nu schoolbesturen zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van schoolgebouwen, komt doordecentralisatie steeds vaker ter sprake. Maar wanneer is dit een goede keuze? En welke afspraken zijn nodig om dit succesvol te realiseren?
Formatieplanner
De CAO PO vereist een zorgvuldige vastlegging van taakbeleid en urenplanning. Penta Rho ondersteunt u hierbij met Formatieplanner-po.nl, een gebruiksvriendelijke webapplicatie die schooldirecties helpt bij het inroosteren van groepen, vakanties, personeel en taken.
Samenwerking kinderopvang en onderwijs
Basisonderwijs en kinderopvang werken steeds meer samen, met wederzijdse inzet van personeel en gezamenlijke activiteiten. De intensiteit van de samenwerking verschilt, afhankelijk van de klik en het vertrouwen tussen de betrokkenen. Het opzetten van deze samenwerking roept vaak een hoop vragen op bij bestuurders en andere betrokkenen.
Fusiebegeleiding
De daling van het aantal kinderen is in veel regio’s in Nederland inmiddels realiteit. Mogelijk heeft u als gemeente of schoolbestuur hier al mee te maken, of krijgt u er binnenkort mee te maken in de vorm van een onderwijsfusie. Om adequaat in te spelen op krimp en leerlingendaling, en om het onderwijs zo efficiënt mogelijk te organiseren, zijn veel schoolbesturen momenteel betrokken bij fusietrajecten. Penta Rho biedt begeleiding bij deze complexe processen en helpt u om het fusieproces succesvol te doorlopen.
SchoolAANwezigheid en ParnasSys Ultimview
Er zijn zorgen over het groeiende probleem van schoolverzuim in Nederland. Er zijn plannen van de overheid om schoolverzuim strenger aan te pakken. De focus ligt hierbij op het voorkomen van langdurige afwezigheid van leerlingen, door eerder in te grijpen.
Visie en schoolplan
De visie is de basis voor alle andere plannen. Bij het ontwikkelen van de visie voor uw school of bestuur gaat u samen met uw collega’s op zoek naar de kern: waar staan wij voor? Wat zijn onze drijfveren? Uitgangspunten hierbij zijn gezamenlijkheid, eigenaarschap, betrokkenheid en draagvlak. Op basis van de visie wordt het schoolplan ontwikkeld. Mijnschoolplan, onderdeel van Schoolontwikkeling van ParnasSys biedt een erg fijne structuur voor het opstellen van een schoolplan, daaruit voortvloeiende jaarplannen en jaarverslagen. Ook hierbij is iedereen betrokken. In de beknoptheid schuilt de kracht, wij streven naar een visie en een schoolplan die kort, overzichtelijk, doelgericht en bruikbaar is!
Beredeneerd aanbod Jonge Kind
Hoe zorg je voor een stevige basis in de jonge kinderjaren? In de vroege kinderjaren wordt het fundament voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan gelegd. Scholen signaleren, mede vanuit data uit ParnasSys, vaak grote verschillen tussen leerlingen. De leerlijnen van Parnassys bieden een fijn overzichtelijk beeld van de observaties in de klas. Maar hoe bied je alle kleuters optimale kansen vanuit een preventieve aanpak? Hoe zorg je ervoor dat de leerlijnen richtinggevend zijn, de basis van de lessen die je gaat geven? Hoe zorg je dat je observeert, zonder dat de gehele dag aan het ‘afvinken’ bent? Dat vraagt om verdere professionalisering en ondersteuning van leraren, pedagogisch medewerkers, interne begeleiders en schoolleiders.
Opleiding Interne Auditor
Wilt u zicht krijgen op de kwaliteit van het onderwijs op uw scholen? Wilt u zelf audits opzetten en weten waar u dan op moet letten? Parnassys biedt verschillende middelen om zicht te krijgen op ontwikkeling van leerlingen. Denk aan Mijnschoolplan, Ultimview, maar ook de groepskaart, de (niet-)methodetoetsgegevens en de leerlijnen van Parnassys. Hoe gebruik je deze middelen optimaal om een helder beeld te krijgen van het aanbod van de school? Hoe legt u de koppeling tussen de digitale informatie en de dagelijkse praktijk? Deze training geeft u antwoord op deze vragen en begeleidt u in het uitvoeren van interne audits.
Expliciete Directe Instructie (EDI)
Blijkt uit de gegevens van bijvoorbeeld (niet-) methodetoetsen of WMK dat de school behoefte heeft aan professionalisering op gebied van didactisch handelen over de gehele linie? Vanuit de wetenschap weten we: het versterken van leerkrachtvaardigheden verbetert de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de leerresultaten van leerlingen. EDI zorgt ervoor dat alle leerlingen stapsgewijs de leerdoelen beheersen en successen ervaren.
Interventies rekenonderwijs
Er zijn verschillende effectieve interventies om de leerlingresultaten te verbeteren. Hoe ga je om met zwakke rekenaars? En welke didactische aanpak werkt nu echt? Ons aanbod bestaat uit een breed en compleet spectrum aan onderwerpen binnen het reken-wiskundeonderwijs. We gaan in op het basispakket van ParnasSys, onder andere door toetsgegevens van methodetoetsen én niet-methodetoetsen te koppelen aan mogelijke interventies op het gebied van rekenonderwijs. Ook gaan we in deze training in op WMK om dit te koppelen aan de behoefte aan professionalisering op het gebied van rekenen-wiskunde binnen de school.