Beoordeling observatie-instrumenten kleuters
Vanaf 1 augustus 2022 mogen CITO-toetsen bij kleuters niet meer afgenomen mogen. Om de ontwikkeling van kleuters te volgen, kunnen alleen nog observatie-instrumenten worden ingezet. Als school mag je zelf kiezen welk instrument je wilt gebruiken, waarbij je zult kiezen voor een instrument dat past bij jullie visie op kleuteronderwijs.
Het is mogelijk om een instrument te laten erkennen door het College voor Toetsen en Examens (CvTE), zodat de gebruiker zeker weet dat het instrument meet wat het beoogt te meten. Deze erkenning is echter geen voorwaarde. Ieder instrument mag door de school gebruikt worden als ze dat planmatig en doelgericht doen. De school dient te streven naar standaardisatie en objectief observeren.
Omdat we in 2022 de leerlijnen inhoudelijk gaan actualiseren zodat ze aansluiten op de nieuwste inzichten, en omdat het onderzoek dat gedaan moet worden als je een aanvraag doet voor erkenning veelomvattend is, hebben we besloten een eventueel onderzoek nog even uit te stellen. Als de nieuwe leerlijnen definitief zijn, nemen we opnieuw een besluit hierover.
In februari 2020 heeft de SLO een analyse gedaan en beschrijving gemaakt van de leerlijnen jonge kind, zoals die nu in ParnasSys zitten. Deze beschrijving kun je hier downloaden.