Tips voor de toetsperiode

ParnasSys leerling in klas

Dit artikel is geschreven door onze kennispartner Gouwe Academie

Voor de meeste scholen staan de niet-methodegebonden toetsen op het programma. Een drukke periode, maar ook hét moment voor het optimaliseren van je onderwijs. De onderwijsadviseurs van de Gouwe Academie geven je graag tips om alles uit je toetsafnames te halen.  

Tip 1: Hebben jullie als team helder wat je visie op toetsen is? Waarom toets je? Heb je de niet-methodetoetsen echt nodig? Besef dat niet-methodetoetsen slechts een ‘second opinion’ zijn (leestip: het artikel ‘Relaxter omgaan met Cito’ van Bert van der Mel). Ga dus zeker niet voor de toetsen oefenen!

Tip 2: Als je gaat analyseren, haal dan de juiste overzichten op! Afhankelijk van je rol in school heb je overzichten nodig op leerling-, groeps- en/of schoolniveau. Je kunt via de website van Gouwe Academie een stappenplan downloaden voor de overzichten in ParnasSys.

Tip 3: Kijk naar de groei van leerlingen en van je groep als geheel. Het gaat dus niet om het niveau van een leerling of groep, maar of er voldoende is geprofiteerd van het onderwijsaanbod in de achterliggende periode. Zo kan een rode score toch goed zijn. Het is maar hoe je ernaar kijkt.

Tip 4: Er zijn twee weken per jaar waarin er getoetst wordt. Ontdek hoe je in de rest van het jaar lesgeeft vanuit leerlijnen. Kijk wat leerlingen nodig hebben: in welk domein zijn ze al ver? En in welk domein moeten ze nog flink wat stappen zetten. Ook met software van de methode of adaptieve verwerkingssoftware kun je hier ver mee komen.

Met deze tips heb je waardevolle handvatten om niet-methodetoetsen doelgericht te benutten. Van toetsvisie tot het analyseren van resultaten. Waar ga jij mee aan de slag?