Trainingen
In deze opleiding leer je hoe je op een effectieve wijze leiding kunt geven aan processen die te maken hebben met kwaliteitsbeleid. Je leert onder andere een leercultuur te creëren en de veranderingen te verankeren in de school. In deze opleiding ga je aan de slag met competenties om leiding te geven aan veranderprocessen. Na deze opleiding kun je het team aanzetten tot onderzoeksmatig en vormgeven aan verantwoording en dialoog.
De visie is de basis voor alle andere plannen. Bij het ontwikkelen van de visie voor uw school of bestuur gaat u samen met uw collega’s op zoek naar de kern: waar staan wij voor? Wat zijn onze drijfveren? Uitgangspunten hierbij zijn gezamenlijkheid, eigenaarschap, betrokkenheid en draagvlak. Op basis van de visie wordt het schoolplan ontwikkeld. Mijnschoolplan, onderdeel van Schoolontwikkeling van ParnasSys biedt een erg fijne structuur voor het opstellen van een schoolplan, daaruit voortvloeiende jaarplannen en jaarverslagen. Ook hierbij is iedereen betrokken. In de beknoptheid schuilt de kracht, wij streven naar een visie en een schoolplan die kort, overzichtelijk, doelgericht en bruikbaar is!
Hoe zorg je voor een stevige basis in de jonge kinderjaren? In de vroege kinderjaren wordt het fundament voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan gelegd. Scholen signaleren, mede vanuit data uit ParnasSys, vaak grote verschillen tussen leerlingen. De leerlijnen van Parnassys bieden een fijn overzichtelijk beeld van de observaties in de klas. Maar hoe bied je alle kleuters optimale kansen vanuit een preventieve aanpak? Hoe zorg je ervoor dat de leerlijnen richtinggevend zijn, de basis van de lessen die je gaat geven? Hoe zorg je dat je observeert, zonder dat de gehele dag aan het ‘afvinken’ bent? Dat vraagt om verdere professionalisering en ondersteuning van leraren, pedagogisch medewerkers, interne begeleiders en schoolleiders.
Wilt u zicht krijgen op de kwaliteit van het onderwijs op uw scholen? Wilt u zelf audits opzetten en weten waar u dan op moet letten? Parnassys biedt verschillende middelen om zicht te krijgen op ontwikkeling van leerlingen. Denk aan Mijnschoolplan, Ultimview, maar ook de groepskaart, de (niet-)methodetoetsgegevens en de leerlijnen van Parnassys. Hoe gebruik je deze middelen optimaal om een helder beeld te krijgen van het aanbod van de school? Hoe legt u de koppeling tussen de digitale informatie en de dagelijkse praktijk? Deze training geeft u antwoord op deze vragen en begeleidt u in het uitvoeren van interne audits.
Blijkt uit de gegevens van bijvoorbeeld (niet-) methodetoetsen of WMK dat de school behoefte heeft aan professionalisering op gebied van didactisch handelen over de gehele linie? Vanuit de wetenschap weten we: het versterken van leerkrachtvaardigheden verbetert de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de leerresultaten van leerlingen. EDI zorgt ervoor dat alle leerlingen stapsgewijs de leerdoelen beheersen en successen ervaren.
Er zijn verschillende effectieve interventies om de leerlingresultaten te verbeteren. Hoe ga je om met zwakke rekenaars? En welke didactische aanpak werkt nu echt? Ons aanbod bestaat uit een breed en compleet spectrum aan onderwerpen binnen het reken-wiskundeonderwijs. We gaan in op het basispakket van ParnasSys, onder andere door toetsgegevens van methodetoetsen én niet-methodetoetsen te koppelen aan mogelijke interventies op het gebied van rekenonderwijs. Ook gaan we in deze training in op WMK om dit te koppelen aan de behoefte aan professionalisering op het gebied van rekenen-wiskunde binnen de school.
Vanuit de wetenschap weten we wat ertoe doet als het gaat om technisch lezen, Close Reading of het vormgeven van goed taal en leesbeleid. Hoe geven jullie de leerlingen een goede basis mee? In deze training gaan we in op het basispakket van ParnasSys, onder andere door toetsgegevens van methodetoetsen én niet-methodetoetsen te koppelen aan mogelijke interventies op het gebied van taal-/leesonderwijs. Ook gaan we in deze training in op WMK om dit te koppelen aan de behoefte aan professionalisering op het gebied van taal-/leesonderwijs binnen de school.
Scholen beschikken over veel informatie en gegevens, bijvoorbeeld uit ParnasSys. Maar wat doe je met die informatie, als bijvoorbeeld de onderwijsprestaties achter blijven? Je kunt veel leren van je eigen data. De Datateam®methode helpt scholen om hun data effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen.
"Er is misschien niets te verbergen, maar wél veel om te beschermen!" Dat is een quote die helemaal van toepassing is op leerlingdata in ParnasSys. Waarom is privacy zo belangrijk bij de inrichting van ParnasSys? En hoe richt je ParnasSys AVG-proof in? In ParnasSys zitten heel veel en vaak ook zeer privacygevoelige leerlinggegevens. Deze gegevens moeten daarom zorgvuldig worden beschermd. Daarin heeft niet alleen ParnasSys, maar ook de school zelf een belangrijke rol en verantwoordelijkheid. Het is namelijk aan de school om ParnasSys op een veilige manier in te richten; AVG-proof noemen we dat.
Is er binnen jouw bestuur gekozen voor Cito Leerling in beeld, dan is dit de perfecte scholing voor het werken met het nieuwe Cito-platform. In een interactieve bijeenkomst gaan we naast theoretisch, vooral praktisch aan de slag met het analyseren van de verschillende data van Cito Leerling in beeld i.c.m. de tools ParnasSys en Ultimview. Deze scholing is zeer geschikt voor bijvoorbeeld ib-netwerken.
In deze maatwerktraining leer je om als ib’er de leerkrachten goed te begeleiden bij de inzet van de Leerlijnen jonge kind. We gaan met verschillende thema's aan de slag, waaronder het analyseren van de leerlijnen.
In deze maatwerkscholing komt de groepsbespreking met kleuters aan bod. Omdat zij spelenderwijs leren vergt dit andere vaardigheden van je dan bij oudere kinderen. Die vaardigheden leer je in deze scholing.